Ο μεγάλος Ιάπωνας σκηνοθέτης Γκένσο Ουμεγουάκα πρόκειται να παρουσιάσει τον Ιούλιο μαζί με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, τη ραψωδία λ της Οδύσσειας, τη «Νέκυια», παιγμένη από έναν ιαπωνικό θίασο Νο.
«Βρέθηκα για πρώτη φορά στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και, καθώς στεκόμουν στο κέντρο, ένιωσα μεγάλη ηρεμία και μια πρωτόγνωρη οικειότητα με αυτόν τον υπέροχο χώρο, με αυτή την έκρηξη ενέργειας που συντελείται εκεί επί τόσες χιλιάδες χρόνια, ήταν σαν να γύριζα στο σπίτι μου. Γι’ αυτό ακριβώς πιστεύω ότι μπορούμε να παίξουμε εκεί θέατρο Νο, στην αρχέγονη του μορφή». Με αυτά τα λόγια ο Ιάπωνας σκηνοθέτης περιέγραψε την πρώτη του επαφή με την Επίδαυρο.
«Νιώθω πραγματικά πολύ λίγος για να σκηνοθετήσω αυτόν τον σπουδαίο δάσκαλο. Η πιο σωστή λέξη λοιπόν, είναι η συνάντηση και όχι η σκηνοθεσία. Δεν υπάρχει καμία διάθεση εκδυτικοποίησης αυτού του θεάματος. Κάτι τέτοιο θα ήταν η μεγαλύτερη ανοησία» παραδέχτηκε ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, στη συνάντηση που είχαν οι συντελεστές της παράστασης με τους δημοσιογράφους. Και ο Γκένσο Ουμεγουάκα, συμπλήρωσε: «Δεν θα κάνουμε μια βαρετή παράσταση. Θα παίξουμε καλά και θα καταλάβετε τι κάνουμε, τι ήρθαμε να σας πούμε».
«Εδώ και πολύ καιρό μ’ ενδιέφερε το συγκεκριμένο κείμενο. Όμως αισθάνομαι ότι εμείς οι δυτικοί δεν διαθέτουμε την κατάλληλη γλώσσα για να προσεγγίσουμε την αρχαία ποίηση. Η τέχνη του ιαπωνικού θεάτρου μοιάζει να είναι θεμελιακά αναγκαία και ικανή να μορφοποιήσει τη βαθύτερη ουσία των νοημάτων που περικλείει η Νέκυια» ανέφερε ο Μιχαήλ Μαρμαρινός.
«Πρόκειται για μια από τις αρχαιότερες και συναρπαστικότερες στην παγκόσμια λογοτεχνία επισκέψεις του ανθρώπου στον κόσμο των νεκρών. Το θέατρο Νο είναι ένα από τα υψηλότερα επιτεύγματα του πολιτισμού στο πεδίο της μεταφυσικής ποίησης. Η βαθιά παράδοση και εκπαίδευση των ηθοποιών, τούς δίνει το δικαίωμα να προσεγγίζουν την καρδιά των πραγμάτων, μέσα από τη γλώσσα της σιωπής και της αφαίρεσης» πρόσθεσε.
Η «Νέκυια» θα κάνει Παγκόσμια Πρεμιέρα στο Τόκιο, στις αρχές Ιουλίου, ενώ στην Επίδαυρο θα παρουσιαστεί στις 24-25 του ίδιου μήνα.