Η τέχνη έχει μία εμμονή στη ζωή και τελικά, μιας και είμαστε άνθρωποι,
η εντονότερη έμμονη ιδέα μας είναι ο εαυτός μας.
(Francis Bacon, 1909-1992)
του Κλέαρχου Παπαγεωργίου
Η γκαλερί Gagosianτης Αθήνας παρουσιάζει φωτογραφίες του Αμερικανού RichardAvedon, σε συνέχεια της αναδρομικής του έκθεσης Avedon: Womenπου παρουσίασε στην γκαλερί του Μπέβερλι Χιλς, στα τέλη του 2013.
Η δουλεία του Avedonπάνω στο ρεπορτάζ, το πορτρέτο και τη μόδα κατήργησε τα όρια της φωτογραφίας και κάλυψε ένα ευρύτατο φάσμα θεματολογίας, από πρόσωπα διάσημα ή ανώνυμα έως και ιστορικές στιγμές, όπως το Κίνημα για τα Πολιτικά Δικαιώματα του Ανθρώπου στην Αμερική και η πτώση του τείχους του Βερολίνου. Από τη δεκαετία του 1940 που ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος μόδας, έγινε γνωστός περισσότερο για τον χαρακτηριστικό του τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωνε τις γυναίκες αποτυπώνοντας τες στο χαρτί.
Οι φωτογραφίες του Avedon είναι αντισυμβατικά σαγηνευτικές και εξαιρετικά ευφυείς. Το θέμα μίας από τις πιο εμβληματικές φωτογραφίες του από το 1948, είναι ένα παπούτσι του Perugiaμε γούνινο φινίρισμα, φορεμένο από ένα μοντέλο που περπατάει ανάμεσα σε κόσμο σε έναν πολυσύχναστο δρόμο, καθώς ο πύργος του Άιφελ διακρίνεται αχνά στο βάθος. Σε μία φωτογραφία του 1955, η Dovimaκοιτάζει μέσα από ένα παράθυρο αυτοκινήτου φορώντας ένα υπέροχο λευκό καπέλο του οίκου Balenciaga. Σε μία από τις πιο πρόσφατες φωτογραφίες του, τα λυγερόκορμα μοντέλα MalgosiaBelaκαι GiseleBündchen είναι αγκαλιασμένα λες και προσπαθούν να προστατευτούν από κάποιον αόρατο κίνδυνο, φορώντας υπέρκομψα ρούχα του οίκου Dior.
Στα πορτρέτα του με εξέχοντα πρόσωπα από τον χώρο του πολιτισμού, ο Avedon κατάφερε να αποτυπώσει το δημιουργικό πνεύμα ολόκληρων δεκαετιών. Μεταξύ των φωτογραφιών που ανήκουν σε μία σειρά με διάσημους καλλιτέχνες, υπάρχει μία με το χέρι του HenryMoore, η οποία αναδεικνύει την πεμπτουσία της ύπαρξης του διάσημου γλύπτη. Σε ένα πορτρέτο του FrancisBacon το 1979, δύο εικόνες συνδυάζονται με τρόπο, ώστε να παραπέμπουν στην τεχνική του καλλιτέχνη που αποτύπωνε θλιβερά τεμαχισμένες και δύσμορφες φιγούρες. Αυτή η τολμηρή και καινοτόμος προσέγγιση αποτελεί απόδειξη της οξυδέρκειας και της σφαιρικής αντιμετώπισης με την οποία ο Avedon χειριζόταν τους ανθρώπους που φωτογράφιζε.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 25 Ιουλίου 2014.
Πληροφορίες: Gagosian Αθήνας: Μέρλιν 3, Κολωνάκι. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 11:00 π.μ. – 6:00 μ.μ.