57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Αυλαία με Τζιμ Τζάρμους

Η θρησκεία ως “όπιο του λαού” (σύμφωνα με τη μαρξιστική ρήση), οι ασφυκτικές οικονομικές συνθήκες του σήμερα και ο τρόπος που οι άνθρωποι, παγκοσμίως, τις βιώνουν, οι άνθρωποι ως πιόνια των συστημάτων, ένας άνδρας- θύμα του πολέμου στην πρώην Γιουγκοσλαβία, που “δεν πέθανε την προκαθορισμένη ώρα”, μια “νέα” οικογένεια (ένα καινούργιο πολιτικό-κοινωνικό σύστημα, στο οποίο καλούνται βίαια να ζήσουν νέοι άνθρωποι), ένα χαμάμ γυναικών, που μιλούν για τους άνδρες και τον φονταμενταλισμό και …μία “ωδή στην ποίηση της καθημερινότητας” από το κινηματογραφικό σύμπαν του Τζιμ Τζάρμους.

Θρησκεία, οικονομία, κοινωνία, οικογένεια, πόλεμος -έννοιες σε επαναδιαμόρφωση και …η ποίηση της καθημερινότητας ως ιαματικό και καταφυγή από όλα τα προηγούμενα…

Ποιος είπε πως τα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους κινηματογραφιστές [όπως αυτά αποτυπώνονται στο φετινό -57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, (3-13 Νοεμβρίου)- το σφυγμογράφο των τάσεων της έβδομης τέχνης διεθνώς και άρα της σύγχρονης ζωής] δεν είναι αμιγώς πολιτικά;

“UCHENIC” στα ρώσικα σημαίνει σπουδαστής. “ΜUCHENIC” στα ρώσικα -επίσης- σημαίνει μάρτυρας. (Μ) UCHENIC είναι ο τίτλος της “θεατρικής” ταινίας (πρωτοπαρουσιάστηκε ως θεατρικό έργο στο θέατρο “Ν. Γκόγκολ” της Μόσχας, του οποίου ο σκηνοθέτης της, Κιρίλ Σεμπρένικοφ είναι καλλιτεχνικός διευθυντής), που προβάλλεται με τον τίτλο “Ο πιστός” στο τμήμα “Ανοιχτοί Ορίζοντες”του 57ου Φεστιβαλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Υπάρχει και χριστιανικός φονταμενταλισμός; Ο “πιστός” μαθητής -πρωταγωνιστής της ταινίας, ο …Βένια ή Βενιαμίν, συνθέτει το ανησυχητικό πορτρέτο ενός εφήβου που ζει στη Βαλτική Ρωσία (η ταινία γυρίστηκε στο Καλλίνιγκραντ της βορειοδυτικής -Βαλτικής Ρωσίας -γενέτειρα του φιλοσόφου Εμμάνουελ Καντ). Ο Βένια ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο- γράμμα την Αγία Γραφή, αντλεί έμπνευση από τις βιβλικές διδαχές και μεταμορφώνεται σε τιμωρό. “Στη Ρωσία η θρησκεία είναι παντού. Τείνει να γίνει η δεύτερη επίσημη ιδεολογία. Ελέγχει τα μυαλά όλων, εμπλέκεται σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας: τον στρατό, τα ιδρύματα του πολιτισμού. Αρχικά, η θρησκεία ήταν η αγάπη, τώρα είναι ένα σημείο της επιθετικής παρανόησης των διαφορετικών εθνών και χωρών. Είναι ένα σημείο της τρομοκρατίας, του διαχωρισμού” δηλώνει ο 47χρονος σκηνοθέτης Κιρίλ Σεμπρένικοφ.

Βασισμένη σε θεατρικό έργο του Γερμανού Marius von Mayenburg, η ταινία (με τον τίτλο “Τhe student” έχει ήδη λάβει το βραβείο Francois Chalais στη διάρκεια του πρόσφατου Φεστιβάλ Καννών).

– Μπορεί η προσωπική ηθική, οι οικογενειακοί δεσμοι, ακομη κι η αγάπη ενός άντρα για τη γυναίκα του να επιβιώσει των ασφυκτικών οικονομικών συνθηκών του σήμερα; Στην ταινία “Saint George” του Μάρκο Μαρτίνς (Πορτογαλία-Γαλλία), που προβάλλεται επίσης στην ενότητα “Ανοιχτοί Ορίζοντες” του 57ου ΦΚΘ, πνιγμε?νος από τα χρέη, ο άνεργος μποξέρ Ζορζ βρίσκεται στα πρόθυρα του να χάσει τον μικρό του γιο και τη Βραζιλιάνα σύζυγό του. Είναι μία από τις αμέτρητες οικογένειες, που είναι ανίκανες να αποπληρώσουν τα δάνειά τους σε καιρούς οικονομικής κρίσης. Χάρη στο επιβλητικό του παράστημα, του προτείνεται μια δουλειά σε μια εταιρεία συλλογής χρεών, κι αυτός δέχεται απρόθυμα, μπαίνοντας σ’έναν κόσμο βίας και εγκλήματος.

Όλα αυτά από την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου. Το φεστιβάλ, όμως, ξεκινά (από φέτος μια μέρα νωρίτερα)- το βράδυ της Πέμπτης 3 Νοεμβρίου, στο “Ολύμπιον” της πλατείας Αριστοτέλους.

Εκεί, εκτός από την τελετή έναρξης, τους σινεφίλ υποδέχεται ο Τζιμ Τζάρμους και υπόσχεται επί 113 λεπτά (όση και η διάρκεια του “Paterson”- ταινίας έναρξης του φεστιβάλ) να τους μυήσει στους θριάμβους και τις ήττες της καθημερινής ζωής, όπως και την ποίηση που κρύβεται στις πιο μικρές λεπτομέρειες. Αυτό που λέμε “ποίηση της καθημερινότητας”.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ