Όσκαρ 2024: Καλύτερη ταινία και επτά Όσκαρ για το «Όπενχάιμερ» – Τέσσερα για το «Poor Things» του Λάνθιμου
H μεγάλη γιορτή του κινηματογράφου, την απονομής των βραβείων Όσκαρ 2024, η 96η απονομή, η οποία είχε φέτος ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον λόγω Γιώργου Λάνθιμου και Αλεξάντερ Πέιν.
7 Όσκαρ για το «Όπενχάιμερ», με τον Κρίστοφερ Νόλαν να μην βγάζει, κατά παράδοση λόγο αλλά να αφήνει χώρο στους υπόλοιπους παραγωγούς.
4 για το «Poor Things» με ένα συγκινητικό λόγο από την πλέον δύο φορές βραβευμένη με Όσκαρ Έμμα Στόουν, που επί σκηνής είδαμε το φόρεμα της σκισμένο κει εκείνη σε δίλλημα για το αν πρέπει να πάει στο μικρόφωνο να βγάλει λόγο ή να ζητήσει βοήθεια.
Το πρώτο Όσκαρ στην καριέρα του Wes Anderson, κερδισμένο μεν, χωρίς τον ίδιο να το παραλάβει.
Δύο Όσκαρ για την ταινία «Ζώνη Ενδιαφέροντος» με ισορροπημένες και μετρημένες αναφορές στους λόγους των νικητών που εστίαζαν στη μνήμη και την αρετή της ειρήνης.
Δεύτερο Όσκαρ για το στούντιο Γκίμπλυ και τον Μιγιαζάκι, για το «Αγόρι και τον Ιρωδιό».
Η Ντα’ βάιν Τζόι Ράντολφ έδωσε ένα συγκινητικό λόγο που όσοι τον άκουσαν δεν θα τον ξεχάσουν ποτέ, με αφορμή της βράβευση της για την ταινία του Αλεξάντερ Πέιν «Τα Παιδιά του Χειμώνα».
Το «American Fiction» κέρδισε το Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου και η «Ανατομία μιας Πτώσης» το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου.
Η Μπάρμπι δεν έμεινε χωρίς χρυσό αγαλματίδιο, αφού η Μπίλι Άιλις και ο αδελφός της κερδίζουν το δεύτερο Όσκαρ τους.
Τέσσερα τα Όσκαρ για τη ταινία του Λάνθιμου. Στο «Poor Things» το Όσκαρ στις κατηγορίες Πρώτης Γυναικείας Ερμηνείας, μακιγιάζ, σκηνογραφίας και κοστουμιών!
Όσκαρ Μακιγιάζ
Αυτό ήταν το πρώτο Όσκαρ του «Poor Things» με τη Νάνσι Στέισι να ευχαριστεί τον Γιώργο Λάνθιμο για τον μοναδικό τρόπο που συνεργάζεται και τις ταινίες που κάνει. Ο Τζος Γουέστον ευχαρίστησε τον καμβά του, τον Γουίλεμ Νταφόε που αφιέρωνε πάνω από 4 ώρες υπομονετικός για να του τοποθετήσουν τα προσθετικά.
Όσκαρ Κοστουμιών
Ήταν ένας φάκελος που ήθελαν όλες οι θαυμάστριες να δώσει ο Τζον Σένα ξεχνόντας την γυμνή του αμφίεση. Το μήνυμα της σημασίας των κουστουμιών πέρασε με χιούμορ στα 44 δευτερόλεπτα ξέφρενου γέλιου. Την κατάσταση έσωσε (ή κατέστρεψε) ο Τζίμι Κίμελ που ανακοίνωσε τους υποψήφιους. Η ενδυματολόγος της ταινίας ευχαρίστησε και τον Γιώργο Λάνθιμο, και την ηρωίδα του Μπέλα Μπάξτερ.
Τζέσικα Λάνγκ, Σάλυ Φιλντ, Τζένιφερ Λόρενς, Σαρλίζ Θεσόν, Μισέλ Γεο ανέβηκαν στη σκηνή για το Όσκαρ πρώτης γυναικείας ερμηνείας. Η πρώτη αυτόχθων Αμερικανίδα νίκησε τη Μπέλα Μπάξτερ; Η Γκλαντ ή η σκέτη Στόουν κερδίζει;
Η Έμμα Στόουν σοκαρισμένη, σαν να μην το περίμενε, ανέβηκε στη σκηνή, ζητώντας βοήθεια για το φόρεμά της. «Χάλασε το φόρεμά μου, πάει και η φωνή μου» θα πει, και ευχαριστεί τις συνυποψήφιές της. «Έπαθα άλλη μια κρίση πανικού τις προάλλες […] ο Γιώργος με συμβούλεψε να το βγάλω από το μυαλό μου. Γιώργο σ’ ευχαριστώ για αυτή την ταινία, για αυτό τον ρόλο που άλλαξε τη ζωή μου. Ξέρω ότι έχω περιορισμένο χρόνο αλλά επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω την οικογένειά μου, την μητέρα μου, τον άντρα μου, την κόρη μου που γίνεται τριών σε λίγες μέρες και έχει κάνει τη ζωή μου πολύχρωμη και σινεμασκόπ». Τέλος προέτρεψε το κοινό και τους παρευρισκομένους να μην κοιτάξουμε το σπασμένο φερμουάρ από το φόρεμά της όταν θα αποχωρούσε από τη σκηνή.
Ο ηθοποιός και wrestler Τζον Σίνα ανέβηκε γυμνός στη σκηνή για να παρουσιάσει τις υποψηφιότητες για Όσκαρ Κοστουμιών.
Επτά τα Όσκαρ για το Όπενχάιμερ
Ο Αλ Πατσίνο ανέβηκε στη σκηνή για να δώσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας στο Οπενχάιμερ. Αυτό είναι το δεύτερο προσωπικό Όσκαρ του Κρίστοφερ Νόλαν για το Όπενχάιμερ. Πρώτος και δεύτερος ανδρικός ρόλος, φωτογραφία, μοντάζ, μουσική. «Όταν κάνεις ταινίες ονειρεύεσαι ότι θα έρθει αυτή η στιγμή» είπε η σύζυγος -και παραγωγός- του Νόλαν που πήρε αμέσως το λόγο. «Ο λόγος που βρίσκομαι στη σκηνή είναι ο Κρίστοφερ Νόλαν» θα πει. «Ευχαριστώ την Κριστίνα, την πεθερά μου» θα πει συμπληρώνοντας και τις ευχαριστίες στην ακαδημία, στο τσακ πριν αφήσει το μικρόφωνο.
Ο καλύτερος δεύτερος ανδρικός ρόλος ήταν και αυτό ένα σχεδόν σίγουρο στοίχημα, αφού πήγε στο Όπενχάιμερ και τον Ρόμπερτ Ντάουνυ Τζούνιορ. Με 5 σημαντικούς καλλιτέχνες επί σκηνής, ανάμεσα τους τον Τιμ Ρόμπινς, τον περσινό νικητή Κε Χουι Κουάν, τον Μαχερσάλα Άλι, τον Κριστόφ Βαλτς. Στον χειμαρρώδη λόγο του ανέφερε μεταξύ άλλων πως το αφιερώνει στην απαίσια παιδική του ηλικία, την κτηνίατρο σύζυγό του που τον διέσωσε σαν αδέσποτο σε καταφύγιο και με την αγάπη της.
Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας
Η -αδύνατη σαν στέκα- Ζεντάγια, ανεβαίνει για να ανακοινώσει το βραβείο καλύτερης φωτογραφίας. Ο Hoyte Van Hoytema, σταθερός συνεργάτης του Κρίστοφερ Νόλαν, παραλαμβάνει το βραβείο και προτείνει στους νέους κινηματογραφιστές να επιστρέψουν -και να επιβάλλουν- όλοι τα γυρίσματα των ταινιών «στη νέα μόδα», το φιλμ.
Η Σίνθια Ερίβο και η Αριάνα Γκράντε, πρωταγωνίστριες του «Wicked» που το πρώτο μέρος του θα βγει την αρχή της επόμενης κινηματογραφικής σαιζόν, ανακοινώνουν το επόμενο βραβείο, αυτό της καλύτερης μουσικής. Ο Λούντβιχ Γκόρανσον, που είχε κερδίσει και για τον «Μαύρο Πάνθηρα», κερδίζει φέτος για το «Όπενχάιμερ». Ευχαριστεί τον Κρίστοφερν Νόλαν που του επέτρεψε να χρησιμοποιήσει βιολί αλλά και τους γονείς του.
Όσκαρ Πρώτου Ανδρικού ρόλου
Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου και Νίκολας Κέιτζ, Μάθιου Μακόναχυ, Σερ Μπεν Κίνγκσλευ, Φόρεστ Γουίτακερ, Μπρένταν Φρέιζερ στη σκηνή. Ο Κίλιαν Μέρφυ, με την πρώτη του υποψηφιότητα στα Όσκαρ, τελικά κερδίζει τον Πολ Τζιαμάτι, το εταίρο φαβορί. Ευχαριστεί το Νόλαν για την 20χρονου βάθους χρόνου συνεργασίας. «Είμαι πολύ περήφανος Ιρλανδός σήμερα», θα πει, όπως και ότι «καλώς ή κακώς ζούμε στον κόσμο που έφτιαξε ο Όπενχάιμερ, αφιερώνω το Όσκαρ σε όσους μάχονται για την ειρήνη».
Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας
Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ επί σκηνής δίνει το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας. Το φαβορί, ο Κρίστοφερ Νόλαν, κερδίζει το πρώτο του Όσκαρ. «Είναι ένα κερδισμένο στοίχημα» θα πει και εμείς θυμόμαστε ότι άλλαξε στούντιο και από τη warner πήγε στη Universal για να μην κάνει καλλιτεχνικές εκπτώσεις. Φυσικά ευχαρίστησε τη σύζυγο που είναι παραγωγός και των παιδιών και των ταινιών του, την Έμμα Τόμας.
Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού
Στο βραβείο καλύτερου τραγουδιού, η Μπίλι Άιλις και ο αδελφός της Φινέας Ο’ Κόνελλ κερδίζουν το δεύτερο τους Όσκαρ. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η Μπίλυ Άιλις είναι η νεότερη καλλιτέχνης της κατηγορίας της που έχει ήδη δύο Όσκαρ. Ευχαρίστησε τους δασκάλους χορού, μουσικής και τραγουδιού.
Όσκαρ ταινίας μικρού μήκους
Η ταινία μικρού μήκους μυθοπλασίας του Wes Anderson, που ο ίδιος ήδη μετράει ισάριθμες υποψηφιότητες με τον Κρίστοφερ Νόλαν (δηλαδή 8) κερδίζει το βραβείο μικρού μήκους. Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς και είναι ήδη διαθέσιμο στην πλατφόρμα του Netflix. Τίτλος της «The Wonderful Story of Henry Sugar»
Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου
Η Ντέι’Βάιν Τζόι Ράντολφ έλαβε το βραβείο δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ενσάρκωση της πενθούσας μαγείρισσας στη χριστουγεννιάτικη ταινία «Τα παιδιά του χειμώνα» («The Holdovers», σε σκηνοθεσία Αλεξάντερ Πέιν).
Η ερμηνεία της 37χρονης αφροαμερικανίδας ηθοποιού στον ρόλο της Μέρι Λαμ της χάρισε την επικράτηση έναντι βαρύτερων ονομάτων: το βραβείο διεκδικούσαν επίσης η Τζόντι Φόστερ («Nyad»), η Αμέρικα Φερέρα («Μπάρμπι»), η Έμιλι Μπλαντ («Οπενχάιμερ»), και η Ντανιέλ Μπρουκς («The Color Purple»).
«Δεν πίστευα ότι θα έχω αυτή την καριέρα. Ξεκίνησα σαν τραγουδίστρια. Η μητέρα μου με έσπρωξε στην υποκριτική […] Της είμαι ευγνώμων για αυτή της την πράξη καθώς ήμουν το μόνο αφρο-αμερικάνικο κορίτσι σε αυτή την αίθουσα. […] Προσπαθούσα υπερβολικά να είμαι κάτι άλλο από αυτό που ήμουν, ενώ έπρεπε να είμαι αυτή που είμαι γιατί είμαι αρκετή.»
Όσκαρ Καλύτερου Ήχου
Το βραβείο καλύτερου ήχου ήταν το δεύτερο Όσκαρ για την ταινία «Ζώνη Ενδιαφέροντος». Η αλήθεια είναι ότι ο ήχος αυτής της ταινίας είναι η απόδειξη ότι η ακαδημία επέλεξε πιο καλλιτεχνικές επιλογές αντί των μπλοκμπαστερ. «Ευχαριστούμε την ακαδημία που «άκουσαν» την ταινία», θα πουν οι δημιουργοί. Να θυμίσουμε ότι είναι και αυτό μια νίκη της Μεγάλης Βρετανίας.
Όσκαρ Ντοκιμαντέρ Μικρού και Μεγάλου Μήκους
«War is Over». Αυτή είναι η ταινία μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων που κερδίζει το Όσκαρ. Είναι η ιστορία ενός ταχυδρομικού περιστεριού που μεταφέρει μηνύματα ανάμεσα σε δύο στρατιώτες από αντίπαλα στρατεύματα.
Το βραβείο της ταινίας μικρού μήκους «War is Over» παρέλαβε μαζί με τους δημιουργούς και ο γιός του Τζον Λένον και της Γιόκο Όνο, καθώς η ταινία εμπνεύστηκε από ένα τραγούδι τους. Ο ίδιος προέτρεψε να πει η αίθουσα δυνατά χρόνια πολλά στη Γιόκο Όνο για τη γιορτή της μητέρας, που, αισίως, έκλεισε τα 91.
Η Κέιτ Μακίνον και η Αμέρικα Φεράρα, δευτεραγωνίστριες του «Μπάρμπι» (η δεύτερη επίσης υποψήφια που έχασε από την Ντα Βάιν Τζόυ Ράντολφ) επί σκηνής για να δώσουν το επόμενο βραβείο που είναι αυτό του καλύτερου ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Δεύτερο Όσκαρ σε Τρίτη υποψηφιότητα, το «The Last repair Shop». Η ταινία είναι μια συγκινητική επιστολή αγάπης για ένα κατάστημα που διορθώνει δωρεάν μουσικά όργανα για μαθητές. Το ντοκιμαντέρ έχει αναρτήσει δωρεάν η Los Angeles Times για να τη δει το κοινό. Φυσικά ο σκηνοθέτης τους ευχαρίστησε για αυτή τους την πράξη.
«Είκοσι μέρες στη Μαριούπολη», το μεγάλο φαβορί για το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ είναι και αυτό που το κερδίζει. «Θα αντάλλαζα αυτό το Όσκαρ, με το να μην είχε γίνει ο πόλεμος στην Ουκρανία» είπε μεταξύ άλλων ο σκηνοθέτης Mstyslav Chernov. Το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους κατά παράδοση πηγαίνει σε ταινία πολιτικού ενδιαφέροντος ή με πολιτικές προεκτάσεις «Η μνήμη διαμορφώνει την ιστορία».
Όσκαρ Οπτικών Εφέ
Στο Godzilla Minus One το Όσκαρ Οπτικών Εφέ. Το παρουσίασαν οι πρωταγωνιστές της αγαπημένης κωμωδίας των 80s «Οι Δίδυμοι».
Η Toho και ο «Γκοτζίλα» της (Godzilla minus one) , ταινία που θα διανεμηθεί σύντομα, παίρνει το βραβείο που περίμενε τόσα χρόνια. Αυτή είναι η πρώτη φορά που ταινία με τον Γκοτζίλα είναι υποψήφια. Στα χέρια τους όλοι κρατούσαν από μια αναφορά συνδεδεμένη με την ιστορία.
Οι ίδιοι στη συνέχεια έδωσαν και το βραβείο καλύτερου μοντάζ, που είχε και μια ιδιαίτερη σημασία για εμάς καθώς ο Γιώργος Μαυροψαρίδης ήταν υποψήφιος για το «Poor Things». Η Τζένιφερ Λέιμ, μοντέρ του «Τένετ» αλλά και του «Ιστορία Γάμου» με την πρώτη της υποψηφιότητα χαρίζει στο «Όπενχάιμερ» το δεύτερο αναμενόμενο Όσκαρ. Αποκαλώντας «καλό» τον σκηνοθέτη της με πολύ χιούμορ, δείχνει πόσο συγκινημένη αλλά και συγκροτημένη ήταν επί σκηνής.
Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων
Το φιλμ «Το αγόρι και ο ερωδιός», το πιο πρόσφατο έργο του Ιάπωνα μετρ του μάνγκα Χαγιάο Μιγιαζάκι, κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερης ταινίας ανιμέισον.
Η ταινία φαντασίας, πιθανόν η τελευταία του 83χρονου δημιουργού, έκανε την έκπληξη, επικρατώντας του φαβορί, που ήταν η ταινία «Spider-Man: Across the Spider-Verse». Οι άλλες τρεις ταινίες που διεκδικούσαν το αγαλματίδιο ήταν οι «Nimona», «Στο στοιχείο τους» («Elemental», στούντιο Pixar) και «Robot dreams».
Το βραβείο δεν ήταν κανείς για να το παραλάβει, δίνοντας αφορμή στον Τζίμι Κίμελ να σχολιάσει πως θα έπρεπε έστω ο ερωδιός να ήταν εκεί για να παραλάβει, αφού το αγόρι δεν ήρθε.
Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου
Καλύτερο διασκευασμένο σενάριο πηγαίνει σε μια ταινία που στη χώρα μας έκανε κατευθείαν πρεμιέρα σε πλατφόρμα. Το «American Fiction» που εδώ και αρκετούς μήνες βρίσκεται στο prime, χαρίζει στον Cord Jefferson το πρώτο του Όσκαρ. Η ταινία, με βιτριολικό χιούμορ, σχολιάζει τις λογοτεχνικές μόδες που προσπαθώντας να εξισορροπήσουν αδικίες χρόνων, υπό το πρίσμα της πολιτικής ορθότητας, χάνουν την ουσία. Να πούμε ότι αυτός είναι ο σεναριογράφος της συγκλονιστικής σειράς “Το καλό μέρος”.
Η Ζιστίν Τριέ ανέφερε μεταξύ άλλων: «Έγραψα το σενάριο στο lock down αλλάζοντας πάνες […] ήταν πολύ δύσκολο», ευχαριστόντας τους ηθοποιούς της που απογείωσαν την ιστορία της με τις ερμηνείες τους.
Ο Κορντ Τζέφερσον ευχαρίστησε τους καταξιωμένους ηθοποιούς της ταινίας που πήραν ρίσκο και έπαιξαν σε μια μη blosckbuster ταινία.
Όσκαρ καλύτερης Διεθνούς ταινίας
Η «Ζώνη Ενδιαφέροντος» κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης Διεθνούς ταινίας. Με την επίσης υποψήφια για Όσκαρ Σάντρα Χιούλερ συγκινημένη, το βραβείο πήγε στον Τζόναθαν Γκλέιζερ που παρέλαβε επίσης συγκινημένος. Η γερμανόφωνη ταινία είναι Βρετανική παραγωγή και ήταν υποψήφια συνολικά για 5 βραβεία.
Ο Τζόναθαν Γκλέιζερ ανέφερε «Είμαστε μάρτυρες ενός άλλου Ολοκαυτώματος που συμβαίνει σε αμάχους – τόσο στους όμηρους του τρομοκρατικού χτυπήματος τον Οκτώβριο στο Ισραήλ, όσο και των Παλαιστινίων στη Γάζα». Από αρκετούς θεωρήθηκε εξισορροπητικός λόγος που κράτησε τις ισορροπίες έστω στην αίθουσα.