Μενδώνη: Ο πρωθυπουργός θα κρίνει εάν και πώς θα χρησιμοποιήσει την πρόταση μας για τα γλυπτά

Την πρόταση προς το Βρετανικό Μουσείο για δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα, ετοιμάζει το υπουργείο Πολιτισμού και ο πρωθυπουργός είναι εκείνος, που θα κρίνει εάν θα την χρησιμοποιήσει και πώς, είπε κατά την σημερινή συνέντευξη Τύπου η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Τα θέματα που απασχόλησαν το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού από τις 9 Ιουλίου έως σήμερα, παρουσιάστηκαν σήμερα στο αμφιθέατρο του ΥΠΠΟΑ από την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, παρουσία του γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟΑ, Γιώργου Διδασκάλου και του γενικού γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρωμανωλάκη, καθώς και της ειδικής συμβούλου της υπουργού, Άννας Παναγιωταρέα. Η συνέντευξη Τύπου έγινε στο πλαίσιο των τακτικών συναντήσεων με τους δημοσιογράφους που είχε εξαγγείλει η κ. Μενδώνη από την πρώτη συνάντηση μαζί τους, την 1η Αυγούστου.

Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν τα πεπραγμένα, αλλά και οι εξελίξεις, μεταξύ άλλων, όσον αφορά τα θέματα του Ελληνικού, της Εθνικής Πινακοθήκης, του Τατοΐου, της Ακρόπολης και του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, ενώ γνωστοποιήθηκε ότι η αποκατάσταση του παλιού Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης, έργο του Τσίλερ και πρώτο περιφερειακό αρχαιολογικό μουσείο της χώρας, θα γίνει στο πλαίσιο χορηγίας του Ιδρύματος Στ. Νιάρχος και μελέτης του Ρέντσο Πιάνο και των συνεργατών του.

«Μέσα στον Σεπτέμβριο θα γίνει η απαραίτητη συνεργασία με τον Δήμο της Σπάρτης προκειμένου να αντιμετωπιστεί συνολικά το θέμα του κτιρίου του μουσείου και του πολύ ενδιαφέροντος κήπου που υπάρχει σε άμεση επαφή μαζί του. Πολύ σύντομα θα γίνει η επίσκεψη των αρμοδίων.

Το Ίδρυμα Στ. Νιάρχος έχει επιλέξει τη μελέτη για το παλιό αρχαιολογικό μουσείο να την κάνει ο Ρέντσο Πιάνο, προκειμένου η πόλη της Σπάρτης να αποκτήσει ένα μουσείο έτσι όπως αντιστοιχεί στη δεύτερη πόλη του αρχαίου κόσμου, το οποίο θα συλλειτουργήσει απόλυτα με το καινούργιο όταν θα γίνει», δήλωσε η κ. Μενδώνη.

Παράλληλα, τόνισε ότι το αρχαιολογικό υλικό που υπάρχει στη Σπάρτη είναι «εξαιρετικά πολύ και εξαιρετικά σημαντικό», ιδιαίτερα τα πολλά τετραγωνικά μέτρα ψηφιδωτών που απαιτούν μεγάλους εκθεσιακούς χώρους, κάτι που έχει προβλεφθεί για το νέο μουσείο στο Κτίριο Χυμοφίξ.

Γλυπτά Παρθενώνα και Μετρό Θεσσαλονίκης

Όσον αφορά στα Γλυπτά του Παρθενώνα, η κ. Μενδώνη ανέφερε ότι «τελευταία ουσιαστική ενέργεια για το εθνικό θέμα των Γλυπτών ήταν το 2014, με την ανάθεση στο νομικό γραφείο Ρόμπερτσον-Πάλμερ-Αλαμουντίν της σχετικής έκθεσης για το νομικό κομμάτι», ενώ επανέλαβε ότι «η κυριότητα των Γλυπτών σε καμία περίπτωση δεν αναγνωρίζεται από την ελληνική πλευρά στο Βρετανικό Μουσείο γιατί θεωρούμε ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα εκλάπησαν, επομένως, μια παράνομη πράξη δεν μπορεί να συνδέεται με αποδοχή κυριότητας».

Επίσης, σημείωσε ότι το ΥΠΠΟΑ θα προετοιμάσει, σε συνεργασία με το ΥΠΕΞ, την πρόταση δανεισμού προς τη βρετανική πλευρά και από εκεί και πέρα ο πρωθυπουργός έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα για τον τρόπο που θα τη χρησιμοποιήσει. «’Ανθρωποι οι οποίοι έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στο θέμα της διεκδίκησης των Γλυπτών και στην επανένωσή τους με το μνημείο, όπως ο καθηγητής Λουί Γκοντάρ, επισημαίνουν ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι το θέμα των Γλυπτών τίθεται ξανά στο παγκόσμιο προσκήνιο. Ας σεβαστούμε τουλάχιστον αυτούς τους ανθρώπους», τόνισε η κ. Μενδώνη.

Τέλος, όσον αφορά στα δημοσιεύματα σχετικά με την πιθανότητα επανεξέτασης από πλευράς ΥΠΠΟΑ του θέματος των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης, η κ. Μενδώνη υπογράμμισε ότι «επισήμως, από πλευράς υπ. Υποδομών, δεν έχει υπάρξει κάποια κρούση ότι θα πρέπει να κάνουμε κάτι».

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και Εθνική Πινακοθήκη

Ως προς το θέμα της επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, η ίδια πληροφόρησε ότι βρίσκεται στο στάδιο αποδοχής της χορηγίας του Ιδρύματος Στ. Νιάρχος για την εκπόνηση της μελέτης σκοπιμότητας. «Πιστεύω ότι μέσα στον Οκτώβριο θα υπάρξει η πρώτη συνάντηση των στελεχών του ΥΠΠΟΑ με το γραφείο που θα επιλεγεί για να εκπονήσει τη μελέτη σκοπιμότητας και, παραλλήλως, συγκεντρώνουμε στο υπουργείο Πολιτισμού όλο το υλικό από άλλες υπηρεσίες για την κατάσταση στα οικοδομικά τετράγωνα Πολυτεχνείου-Μουσείου από άποψη πολεοδομική, συγκοινωνιακή, δικτύου κοινής ωφέλειας κλπ. Το υλικό αυτό θα δοθεί στο γραφείο που θα εκπονήσει τη μελέτη», δήλωσε.

Για το θέμα της Εθνικής Πινακοθήκης, ειπώθηκε ότι στόχος είναι το οικοδομικό πρόγραμμά της να έχει ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2020, ενώ τα εγκαίνια των μόνιμων εκθέσεών της, αλλά και μιας έκθεσης που θα σχετίζεται με τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, να γίνουν στις 25 Μαρτίου 2021. Όπως επισήμανε η κ. Μενδώνη, οι καθυστερήσεις του έργου οφείλονται κυρίως στην έλλειψη συντονισμού των φορέων που εμπλέκονται στην αποκατάσταση της Πινακοθήκης (των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, της ίδιας της Πινακοθήκης και του Ιδρύματος Στ. Νιάρχος).

Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με την υπ. Πολιτισμού, ότι υπήρχε ουσιαστικά έλλειψη project manager, κάτι που από προχτές έχει αναλάβει ο κ. Διδασκάλου κατά την αρμοδιότητά του.

Ταμείο Αλληλοβοήθειας

Για το θέμα της εκκαθάρισης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας (κύριο έργο του οποίου ήταν η λειτουργία του Παιδικού Σταθμού, όπου φιλοξενούνταν παιδιά από την Αθήνα), η κ. Μενδώνη επανέλαβε ότι κανείς από τους εργαζόμενους δεν θα απολυθεί (θα μεταφερθούν στο ΥΠΠΟΑ), όπως έχει προβλεφθεί με ρύθμιση σε νόμο του Μαρτίου 2019.

«Με το να τεθεί το Ταμείο σε εκκαθάριση όλα τακτοποιούνται. Δηλαδή, στον Παιδικό Σταθμό περίπου 700.000 ευρώ θα διατεθούν για την υποστήριξη των παιδιών των εργαζομένων σε όλη την Επικράτεια που πρέπει να πάνε σε παιδικό σταθμό και των οποίων οι γονείς δεν έχουν εξασφαλίσει κρατικό ή δημοτικό σταθμό. Δηλαδή, το ίδιο το ποσό που δίνονταν στους εργαζόμενους για την υποστήριξη των παιδιών της Αθήνας, θα διανεμηθεί ισόνομα σε υπαλλήλους σε όλη τη χώρα», διευκρίνισε η κ. Μενδώνη.

Όπως είναι γνωστό, ο Παιδικός Σταθμός θα συνεχίσει να λειτουργεί το σχολικό έτος 2019-2020.

Το Τατόι

Όσον αφορά στο Τατόι, σύμφωνα με την ενημέρωση της υπουργού, έχει εξασφαλιστεί ήδη από το 2018 η χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση της αρχιτεκτονικής, στατικής και ηλεκτρομηχανολογικής μελέτης του Ανακτόρου, προϋπολογισμού περίπου 1,15 εκατ ευρώ. Η εκπόνηση της μελέτης θα επιτρέψει και την ένταξη του Ανακτόρου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Επίσης, όπως αναφέρθηκε, έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες στην Οικία του Δασοφύλακα και στην Οικία της Γεννήτριας. «Προτεραιότητά μας είναι να ξεκινήσει το έργο στην Οικία του Αρχικηπουρού γιατί το κτίριο καταρρέει, ενώ εντός Σεπτεμβρίου ο Σύλλογος Φίλων Τατοΐου θα καταθέσει μελέτη στο ΥΠΠΟΑ για την Οικία Στουρμ και παράλληλα θα φροντίσει για την εκπόνηση της μελέτης του Οινοποιείου», επισήμανε.

Προτεραιότητα αποτελούν επίσης οι τροποποιήσεις και οι μικρές διορθώσεις που πρέπει να γίνουν στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να μη διασπαστεί η ιστορική ενότητα του κτήματος και να θεσμοθετηθούν, κατά το δυνατόν, σωστές χρήσεις για τα κτίρια. Η κ. Μενδώνη ανέφερε τα παραδείγματα του Ανακτόρου, το οποίο θα γίνει μουσειακός χώρος που θα χρειαστεί ένα καφέ, όμως, με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν επιτρέπεται στο Κτίριο του Μαγειρείου που είναι δίπλα να αποκτήσει αυτή τη χρήση, καθώς και του Ξενοδοχείου «Τατόιον» που με τις σημερινές χρήσεις δεν μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί ως τέτοιο. Επίσης, η υπουργός Πολιτισμού υπογράμμισε την ανάγκη έκδοσης ΚΥΑ που θα ρυθμίζει τις χρήσεις γης, ενώ, όπως επισήμανε, έχει ζητηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ ένα σχέδιο συντήρησης των κινητών αντικειμένων (ίσως στηθεί στο Τατόι εργαστήριο συντήρησης). Όπως πληροφόρησε, από τα κινητά αντικείμενα έχουν συντηρηθεί περίπου 50.000, ενώ άγνωστος παραμένει ο αριθμός των κινητών που βρίσκονται σε κιβώτια στον Στάβλο του Γεωργίου Α’.

«Σχέδιο της κυβέρνησης είναι το Τατόι να λειτουργήσει και ως αγρόκτημα. Εδώ χρειάζεται ένα ειδικό διαχειριστικό σχέδιο στο οποίο εμπλέκεται και το υπ. Περιβάλλοντος και το υπ. Γεωργίας. Το ΥΠΠΟΑ έχει τον συντονιστικό ρόλο, μαζί με τη ΓΓ Συντονισμού της κυβέρνησης, γιατί πέρα από το δημόσιο, στη διαχείριση του κεφαλαίου που λέγεται αγρόκτημα θα χρειαστεί και ο ιδιωτικός τομέας», πρόσθεσε η κ. Μενδώνη, αναφερόμενη τόσο στην επιλογή οινοπαραγωγών (συλλόγων ή μεμονωμένων), που θα γίνει με διαφανείς διαδικασίες και ανοικτούς διαγωνισμούς, όσο και στην αποκατάσταση και χρήση του ξενοδοχείου «Τατόιον».

«Είναι λογικό να μην κάνει το κράτος τον ξενοδόχο, αλλά να το αναλάβει κάποιος ιδιώτης ο οποίος με κριτήρια που θα θέσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟ και των άλλων συναρμόδιων υπουργείων θα αναλάβει να το διαχειριστεί», συμπλήρωσε.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

 

 

Προτεινόμενα για εσάς