Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb ανακάλυψε έξι μυστηριώδεις περιπλανώμενους πλανήτες

Διάφορα κοσμικά φαινόμενα ή συνδυασμός κοσμικών φαινομένων που εξελίσσονται σε πλανητικά συστήματα απομακρύνουν σε ορισμένες περιπτώσεις κάποιον από τους πλανήτες ενός συστήματος από αυτό υποχρεώνοντας τον να ταξιδεύει μόνος του στο Σύμπαν.

Ανάμεσα στους περισσότερους από πέντε χιλιάδες εξωπλανήτες που έχουν εντοπίσει οι αστρονόμοι μέχρι σήμερα στο γαλαξία μας υπάρχουν και ορισμένοι από αυτούς τους… ορφανούς και περιπλανώμενους πλανήτες.

Μια μελέτη που έγινε πέρυσι από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Leiden στην Ολλανδία αναφέρει ότι ο αριθμός των περιπλανώμενων πλανητών στο γαλαξία μας είναι τεράστιος με την εκτίμηση των ερευνητών να κάνει λόγο για περίπου 50 δισεκατομμύρια περιπλανώμενους πλανήτες. Άλλες μελέτες εκτοξεύουν τον αριθμό των περιπλανώμενων πλανητών στο γαλαξία μας σε μερικές εκατοντάδες δισεκατομμύρια και άλλες σε κυριολεκτικά αμέτρητους.

To διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb προσφέρει νέα στοιχεία για αυτά τα μυστηριώδη κοσμικά σώματα αφού ανακάλυψε έξι περιπλανώμενους πλανήτες οι οποίοι βρίσκονται όλοι σε ένα νεφέλωμα και διαθέτουν μοναδικά χαρακτηριστικά ανοίγοντας νέα κεφάλαια τόσο στην ύπαρξη αυτών των σωμάτων όσο και στη κοσμολογία γενικότερα.

Η ανακάλυψη

Ερευνητική ομάδα αποτελούμενη από αστροφυσικούς του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς στις ΗΠΑ χρησιμοποίησαν το James Webb και δημοσιεύουν τα ευρήματα τους στο διαδικτυακό αρχείο προδημοσιεύσεων arXiv. Εντόπισαν έξι περιπλανώμενους πλανήτες στο νεφέλωμα NGC 1333 που βρίσκεται σε απόσταση 960 ετών φωτός από τη Γη.

Οι πλανήτες αυτοί είναι 5-10 φορές μεγαλύτεροι από το Δία, το μεγαλύτερο πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος. Σύμφωνα με τους ερευνητές αυτά τα κοσμικά σώματα δεν φαίνεται να ανήκαν σε κάποιο πλανητικό σύστημα από το οποίο… εξορίστηκαν αλλά ότι δημιουργήθηκαν ανεξάρτητα κάπου μόνοι τους χωρίς την παρουσία κάποιου μητρικού άστρου. Η ανακάλυψη δημιουργεί νέα δεδομένα για τον τρόπο σχηματισμού τόσο των πλανητών όσο και των άστρων.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αυτά τα έξι σώματα ξεκίνησαν να σχηματίζονται ως άστρα αλλά στην πορεία η διαδικασία αυτή διακόπηκε. Πρόκειται για ένα πολύ συχνό φαινόμενο στο Σύμπαν με το αποτέλεσμα να οδηγεί στην εμφάνιση των αποκαλούμενων καφέ νάνων που είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία κοσμικών σωμάτων αφού δεν είναι ούτε πλανήτες ούτε άστρα.

Χαρακτηρίζονται ως «αποτυχημένα άστρα» επειδή όλα τα στοιχεία που έχουν οι επιστήμονες στη διάθεση τους δείχνει ότι ξεκίνησαν να σχηματίζονται ως άστρα αλλά κάποια στιγμή η διαδικασία αυτή διακόπηκε με αποτέλεσμα να αποτελεί στην ουσία ένα κοσμικό κατάλοιπο το οποίο συνεχίζει να διατηρεί ένα μίνιμουμ επίπεδο λειτουργίας.

Όμως προς το παρόν δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ότι τα έξι σώματα που εντοπίστηκαν από το James Webb είναι καφέ νάνοι και έτσι παραμένει ακαθόριστη ακόμη η ταυτότητα τους αυξάνοντας το μυστήριο γύρω από αυτά. Μάλιστα το ένα από αυτά τα σώματα, εκείνο με τη μικρότερη μάζα διαπιστώθηκε ότι διαθέτει ένα δακτύλιο κοσμικής σκόνης γεγονός που το καθιστά το πιο ξεχωριστό και στόχο νέων μελετών από αυτή την ομάδα.

Πηγή: Naftemporiki.gr