Ο κ. Κώστας Ζουράρις ακαδημαϊκός, συγγραφέας, διανοούμενος και μέλος του Ελληνικού Κοινοβουλίου μας έκανε την τιμή να παραχωρήσει μια συνέντευξη στο Politisonline ,στην οποία, μεταξύ άλλων, μας εξηγεί τους λόγους που των οδήγησαν να συνεργαστεί με ένα δεξιό κόμμα, όπως οι ΑΝΕΛ, ενώ ο ίδιος δηλώνει αριστερός. Εκφράζει την άποψη του για την κ. Ζωή Κωσταντοπούλου, τον κ. Γιάννη Βαρουφάκη, το σύμφωνο συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια και για το χωρισμό κράτους-εκκλησίας. Περιγράφει τον εαυτό του, ως μαχητή της ελευθερίας και λέει ότι στην πολιτική λειτουργεί περισσότερο ως αντάρτης, παρά ως κομματικός στρατιώτης. Τέλος, δηλώνει πρωτίστως δάσκαλος και ότι δεν τον ενοχλεί που οι απόψεις του συχνά παρερμηνεύονται, γιατί όπως λέει ο χρόνος αποκαθιστά την αλήθεια.
Τι είναι για σας η πολιτική και τι θέλετε να πετύχετε ασχολούμενος με αυτή;
Η πολιτική είναι η τραγική συνύπαρξη της έριδος και της καταλαγής.
Έρις που είναι ελληνίδα θεά άρα αθάνατη, άρα θα υπάρχει πάντοτε καυγάς ή καταλαγή, γιατί όπως διαπιστώνει ο Θουκυδίδης «έκ του πολέμου μάλλον η ειρήνη βεβαιούται», δηλαδή μέσω του πολέμου βεβαιώνεται η ειρήνη, «αφ’ ησυχίας δε μη πολεμήσαι ουκ ομοίως ακίνδυνον». Επομένως, υπεισέρχεται το θέμα του κινδύνου στη συλλογιστική του Θουκυδίδου. Άρα ο φόβος απέναντι σου και απέναντι μου και επομένως η μόνη προσπάθεια να συνυπάρξουμε με τον φόβο που μας προκαλεί η επικινδυνότητα, το κινδυνώδες του αγνώστου πλησίον μου, είναι ο αγών.
Άρα για σας η πολιτική είναι ένας συνεχής «πόλεμος» για τη διατήρηση της ειρήνης;
Αντιστρέφοντας τη ρήση του Κλαούζεβιτς που λέει, ότι «ο πόλεμος είναι η συνέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα» εγώ λέω, ότι η πολιτική είναι η συνέχιση του πολέμου με τα ίδια μέσα: απάτη, απειλή, χρήση βίας..
Στα έξι χρόνια εφαρμογής του μνημονίου, έχουμε πέντε χιλιάδες νεκρούς, μόνο από τις αυτοκτονίες και σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, πέσαμε επτά με οκτώ θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη με τους δείκτες ευζωίας και γενικής υγείας του πληθυσμού. Αυτό που ζούμε είναι πόλεμος κανονικά..
Άρα η πολιτική είναι πόλεμος, γιατί είναι περί των μεγίστων, περί ελευθερίας ή άλλων αρχής.
Συμπέρασμα: δεν είμαστε ποτέ ελεύθεροι.
Άρα πρέπει να αγωνίζεσαι, για να είσαι ελεύθερος, γιατί ποτέ δεν είσαι ελεύθερος, είσαι στο περίπου ελεύθερος, η ελευθερία είναι ετοιμόρροπη συνεχώς και ποτέ δεν είσαι όσο ελεύθερος θα ήθελες να είσαι, γιατί ελευθερία σημαίνει πηγαίνω προς την ελευθερία, είναι μελλοντολογική λέξη, άρα είναι μια διαδικασία συνεχής.
Σύμφωνα με αυτό που μας περιγράψατε ότι είναι για σας η πολιτική, εσείς πιο ρόλο διεκδικείτε στο πολιτικό γίγνεσθαι;
Είμαι ερίζων μαχητής περί ελευθερίας ή άλλων αρχής.
Φιλοδοξία ατομική δεν έχω, γιατί στην ηλικία μου δεν μπορείς να είσαι φιλόδοξος και όπως λένε και οι Γάλλοι «το μέλλον μου το έχω πίσω μου».
Αυτό που θα ήθελα είναι ο αγώνας που κάνουμε τώρα ως κυβερνητικό σχήμα και ο αγώνας του ελληνικού λαού, να φθάσει σε μια προσωρινή μας επικράτηση, σε μια προσωρινή διαχειρίσιμη, ανεκτή ήττα, μέχρι να μπορέσουμε να αλλάξουμε τις καταστάσεις και να ξεφτιλίσουμε αρκούντως τους δυτικούς «Σταυροφόρους».
Είστε ικανοποιημένος από τη μέχρι τώρα πορεία της κυβέρνησης;
Σε σχέση με αυτά τα οποία παρέλαβε και σε σχέση με το «ξύλο που τρώει» είναι η καλύτερη δυνατή, διότι όλοι οι δυτικοί προσπαθούν να την εξοντώσουν. Είναι μια «μάχη χαρακωμάτων» και οι άλλοι βαράνε πολύ περισσότερο, απ’ όσο μπορούν να βαρέσουν οι δικοί μας και επομένως ως πτώματα μη οδωδότα και μη τυμπανιαία ακόμα καλά κρατούν.
Από τη συνεργασία σας με τους ΑΝΕΛ είστε ευχαριστημένος;
Εγώ εκπροσωπώ την «Πυρίκαυστον Ελλάδα», ακόμα και στην κοινοβουλευτική ομάδα δεν συμμετέχω πάντα. Μέχρι τώρα η δική μου συνεργασία, που είμαι αριστερός, με τους ΑΝΕΛ, με κάνει να είμαι πολύ ευχαριστημένος, γιατί μέχρι τώρα δεν υπήρξε σημείο διαφωνίας. Τους πέντε νόμους που ψήφισα, ήταν όντως εφαρμογή του προγράμματος της Θεσσαλονίκης. Αν όμως φέρουν σχέδια νόμου που απέχουν πολύ από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, εγώ δεν θα τα ψηφίσω.
Αν μας πει ο ΣΥΡΙΖΑ, ότι το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης ήταν λάθος και μας ζητήσουν να ψηφίσουμε αυτά που θα ψήφιζαν η ΝΔ και το ΠΟΤΑΜΙ και εγώ μεν θα φύγω, αλλά θα φύγουν και οι άλλοι (ΑΝΕΛ).
Δεν νομίζω όμως ότι θα τεθεί τέτοιο θέμα..
Σε ότι αφορά το θέμα της Μακεδονίας, απ’ όλα τα κόμματα του κοινοβουλίου μόνο οι ΑΝΕΛ και εγώ έχουμε πει, ότι δεν θα ψηφίσουμε όνομα η παράγωγο με τη λέξη Μακεδονία.
Ναι, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ με τον οποίο συνεργάζεστε είναι περισσότερο διαλλακτικός στο θέμα του ονόματος.
Βεβαίως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δηλώσει, ότι θα ψηφίσει όνομα με παράγωγα.
Σ’ αυτή την περίπτωση εγώ δεν θα ψηφίσω και νομίζω και οι ΑΝΕΛ.
Και η δήλωση που κάνατε πρόσφατα σε γνωστό τηλεοπτικό σταθμό ότι: «Θα ψηφίζω επ’ αόριστον τις προτάσεις που θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, ακόμα και αν προτείνει την προσάρτηση της Μακεδονίας στα Σκόπια, τη Χιλή ή στο Άνω Βολτά» δεν αντιβαίνει σε αυτό που μας είπατε προηγουμένως;
Με την ερώτηση σας μου δίνεται την ευκαιρία να κάνω μια νέα πρόταση: Θέλω τόσο πολύ να αποσυρθούν τα τουρκικά στρατεύματα από την Κύπρο, ώστε είμαι πρόθυμος, να παραχωρήσω τη Νότια Μεσσηνία στους Τούρκους, αρκεί να φύγουν από την Κύπρο. Είναι η ίδια αντίληψη.
Το σχήμα αυτό στη γραμματολογία λέγεται «Σατιρική Αναστροφή» και το χρησιμοποιούν ο Αριστοφάνης και ο Ροΐδης. Δηλαδή, λες ένα τόσο εξωφρενικό πράγμα, για να δείξεις κατ’ αντιστοιχία την εμμονή σου στο άλλο θέμα. Ότι δηλαδή, εγώ στηρίζω αυτή τη στιγμή τον ΣΥΡΙΖΑ πολύ.
Ναι αλλά, συχνά αυτό που λέτε απέχει πολύ απ’ αυτό που εννοείτε, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται παρερμηνείες.
Συμφωνώ. Αν το έλεγε αυτό κάποιος από το ΠΟΤΑΜΙ θα ήταν κυριολεκτικό, όταν όμως το λέει ο Ζουράρις, για να το ερμηνεύσεις, θα πρέπει να λάβεις υπόψη, την πολιτική πράξη του Ζουράρι, το επιστημονικό έργο του, τη σατιρική φλέβα του, το γεγονός ότι γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει «Σατιρική Αναστροφή» και τότε καταλαβαίνεις ότι αφ’ ενός σου τονίζει για λόγους διδακτικούς το εξωφρενικό ενός πράγματος και ταυτόχρονα σου δείχνει πόσο προσηλωμένος είναι, αυτή τη στιγμή σε μια σύμπραξη με τον ΣΥΡΙΖΑ που κυβερνά και επειδή όλοι οι Έλληνες είναι πολιτικά μορφωμένοι δεν το παρεξήγησαν. Αυτοί που λένε, ότι το είπε ο Ζουράρις και το εννοεί, είναι καθ’ υποτροπήν και καθ’ έξην ηλίθιοι.
Μήπως όμως κάποιες φορές γίνεστε σκοπίμως προκλητικός;
Είμαι δάσκαλος και το παιδαγωγικό έχει για μένα μεγάλη σημασία. Εγώ μιλάω όπως λέει ο Σεφέρης με τα «Συμφωνημένα Υπονοούμενα» τα συμφωνημένα υπονοούμενα όμως, μερικές φορές εκλαμβάνονται με λάθος τρόπο, ενώ εγώ τα θεωρώ συμφωνημένα υπονοούμενα.
Δεν σας ενοχλεί το γεγονός ότι οι απόψεις σας συχνά παρεξηγούνται;
Όχι, γιατί ξέρω, ότι θα τα ξαναπώ και αργά ή γρήγορα η αλήθεια αποκαθίσταται. Πολλά απ’ αυτά που λέω, είναι παλιά δικά μας, που έχουν ξεχαστεί από τη δυτική εκπαίδευση που έχουμε πάρει.
Παραδείγματος χάρη, πριν από τριάντα πέντε χρόνια κανείς δεν γνώριζε τη λέξη «Συναμφότερος», την οποία εγώ ανακάλυψα. Τώρα την ξέρουν οι πάντες.
Θα ήθελα να περάσουμε σε μερικά ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα.
Ποια είναι η γνώμη σας για την κ. Ζωή Κωσταντοπούλου ως Πρόεδρο της Βουλής;
Είμαι fan της Ζωής, μου αρέσει πάρα πολύ. Με έχει γοητεύσει, γιατί μου θυμίζει όλα μου τα ελαττώματα.
Θέλετε να γίνετε λίγο πιο σαφής;
Έχει τη συνείδηση της αντιλογίας, παίρνει το αντίθετο και με το να το φωτίσει ολοκληρώνει μια πραγματικότητα, στην οποία συνυπάρχουν και το αρνητικό και το θετικό.
Ποια είναι η γνώμη σας για τον κ. Βαρουφάκη και το πολιτικό ήθος που κομίζει στην πολιτική;
Είμαι fan, μου αρέσει πάρα πολύ ο τρόπος με τον οποίο, μαζί με την υπόλοιπη ομάδα διαχειρίζεται τη συνύπαρξη με τους χρηματοσυμμορίτες των Βρυξελλών. Είναι λαμπρός σε όλα τα επίπεδα. Έδειξε στους Δυτικούς, ότι υπερέχει και πνευματικά και επιστημονικά, απ’ αυτούς και αυτό είναι κάτι που τους ενοχλεί πάρα πολύ.
Είστε υπέρ του συμφώνου συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια;
Είμαι υπέρ, πρέπει να γίνει… Όσοι είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι δεν μας απασχολεί και δεν πρέπει να μας απασχολεί κάτι τέτοιο, διότι πρόκειται απλά, για μια σύμβαση ιδιωτικού δικαίου με δημόσιο χαρακτήρα, δεν τελείται μυστήριο. Το να δηλώνουν το γάμο τους στο ληξιαρχείο, εμένα δεν με απασχολεί καθόλου και δεν είναι κάτι που προσβάλει τον ελληνικό πολιτισμό, που είναι ελληνορθόδοξος. Όποιοι χριστιανοί ενοχλούνται είναι γιατί είναι προτεστάντες.
Μιας και αναφερθήκατε σε θέματα πίστεως, συμφωνείτε με τον χωρισμό κράτους εκκλησίας;
Υπάρχει ήδη…
Τότε γιατί σε τακτά χρονικά διαστήματα το θέμα επανέρχεται στην επικαιρότητα;
Γιατί αυτοί που το λένε δεν έχουν ιδέα τι θα πει ελληνικός πολιτισμός, ο οποίος είναι ορθόδοξος. Νομίζω πως εννοούν χωρισμό κράτους και κοινωνίας. Το ότι έχουμε εορτολόγιο και γιορτάζουμε γιορτές, όπως το Πάσχα η τα Χριστούγεννα, αυτό είναι κάτι που το έχουν και οι Δυτικοί και σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ταύτιση κράτους και εκκλησίας. Άρα, όσοι επανέρχονται στο θέμα, ενώ ήδη υπάρχει διαχωρισμός , εννοούν μια πολιτιστική γενοκτονία δυτικού τύπου.
Θα ήθελα να κλείσουμε την κουβέντα μας επανερχόμενοι στο θέμα των πολιτικών σας επιλογών.
Εφόσον δηλώνετε αριστερός, γιατί δεν συνεργαστήκατε προεκλογικά με ένα αριστερό κόμμα όπως ο ΣΥΡΙΖΑ η το ΚΚΕ;
Γιατί με τον ΣΥΡΙΖΑ δεν τελεσφόρησαν οι συζητήσεις, γιατί πρέπει να το θέλουν και οι άλλοι. Ίσως ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσε ότι η «Πυρίκαυστος Ελλάδα», δεν είναι μονάδα αρκετά «σοβαρή». Δεν ήθελαν να συνεργαστούν με ένα κόμμα, που υπήρχε μονάχα στον Άρειο Πάγο. Εγώ έγινα «κατά λάθος» βουλευτής, επειδή συνεργάστηκα με τους ΑΝΕΛ.
Ένας ιδεολόγος αριστερός όπως εσείς, πού λειτουργείτε καλύτερα, μέσα σε ένα κόμμα που έχει την ίδια ιδεολογία με σας ή μέσα σε ένα κόμμα αντίθετης ιδεολογίας;
Εγώ δεν είμαι πολύ του κόμματος, δυσκολεύομαι να λειτουργήσω. Δεν ήμουν ποτέ πολλά χρόνια σε ένα κόμμα. Παρεμβάσεις έκανα, παρεμβατικά λειτουργούσα, κάτι σαν «κλεφτουριά». Έμπαινα, χτυπούσα και έφευγα. Το έκανα κυρίως σε έκρυθμες περιόδους. Δικτατορία, εμφύλιο και τώρα με τα μνημόνια. Έλεγα στον εαυτό μου, ότι πρέπει όλοι να βοηθήσουμε. Όταν τα πράγματα είναι πιο ήρεμα, δεν μπορώ εγώ την κομματική ζωή, δεν μου πάει, είμαι πιο πολύ δάσκαλος, μουσικός και ορειβάτης.