«Δεν τα αφαιρέσαμε βίαια, βρέθηκαν στα ερείπια», ισχυρίζεται το Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα - Η απάντηση της Αθήνας

Tεταμένο φαίνεται πως ήταν το κλίμα στις συνομιλίες για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της σχετικής Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO, την περασμένη Παρασκευή.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian, ένα από τα σημεία τριβής ήταν και ο ισχυρισμός του Βρετανικού Μουσείου ότι τα περισσότερα από τα αγάλματα, που αφαιρέθηκαν από τον Λόρδο Έλγιν, βρέθηκαν «στα χαλάσματα» γύρω από το μνημείο, κάτι που φυσικά απέρριψε η ελληνική πλευρά.

Στην επίμαχη αυτή δήλωση προχώρησε ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, δρ. Τζόναθαν Ουίλιαμς, ο οποίος πρόσθεσε μάλιστα ότι τα αντικείμενα δεν αφαιρέθηκαν όλα από τον ναό «όπως έχει υποστηριχθεί».

Ο ισχυρισμός αυτός, σημειώνει ο Guardian, που διατυπώθηκε σε συνεδρίαση της UNESCO την Παρασκευή, έδωσε μια νέα τροπή στη μακροχρόνια πολιτιστική διαμάχη και ήρθε μόλις λίγες ημέρες αφότου έγινε γνωστό πως το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν πρόθυμο να συζητήσει το αίτημα της Ελλάδας για επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου αφαιρέθηκε στην πραγματικότητα από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», δήλωσε ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, δρ Τζόναθαν Γουίλιαμς, στην ετήσια συνεδρίαση της διακυβερνητικής επιτροπής του οργανισμού παγκόσμιας κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής των πολιτιστικών αγαθών. «Τα αντικείμενα αυτά δεν αποκόπηκαν όλα από το κτίριο, όπως έχει υποστηριχθεί», συνέχισε.

«Δε θα υπάρξει ποτέ μια μαγική στιγμή επανένωσης»

Ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου αποδέχθηκε ότι τα μνημεία της Ακρόπολης διατηρούνται πλέον θαυμάσια, αλλά δήλωσε ότι η επιθυμία της Ελλάδας για την επανένωση των γλυπτών, ήταν αδύνατη επειδή τόσα πολλά είχαν καταστραφεί από την στιγμή που ο Έλγιν έφτασε στην Ελλάδα.

«Δε θα υπάρξει ποτέ μια μαγική στιγμή επανένωσης, διότι τα μισά από τα γλυπτά του Παρθενώνα έχουν χαθεί για πάντα, τα μισά γλυπτά είχαν καταστραφεί από τα τέλη του 17ου αιώνα, πολύ πριν ο Έλγιν δραστηριοποιηθεί στην Αθήνα», ανέφερε.

Λίνα Μενδώνη: «Κλοπή κατά συρροή από τον λόρδο Έλγιν»

Η υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας, Λίνα Μενδώνη, θέλησε να πάρει θέση στο θέμα, και σε δήλωσή της στον Guardian κατηγόρησε τον Έλγιν για κλοπή κατά συρροή.

«Με την πάροδο των ετών, οι ελληνικές Αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα», ανέφερε. «Ο λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να κατασχέσει και να εξαγάγει τα Γλυπτά του Παρθενώνα χωρίς πραγματική νόμιμη άδεια για να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κλοπής κατά συρροή».

Η κα Μενδώνη επέμεινε ότι η καμπάνια για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα θα συνεχιστεί ειδικά τώρα, σε μια διεθνή συγκυρία κατά την οποία διάφοροι θησαυροί και μνημεία επαναπατρίζονται στις χώρες του.

Αναφερόμενη στην επερχόμενη συνάντηση που ζήτησε η βρετανική πλευρά με το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, η Λίνα Μενδώνη πρόσθεσε ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να μπει σε έναν ειλικρινή διάλογο με τη Βρετανία με βάση το νομικό και ηθικό πλαίσιο, καθώς και τις συστάσεις και τις αποφάσεις της UNESCO.

Τι ανέφερε ο πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής για την επιστροφή των Γλυπτών

Στον Guardian μίλησε και ο διεθνούς φήμης αρχαιολόγος, Άντονι Σνόντγκρας, ο οποίος είναι επίτιμος πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και ο οποίος διέψευσε τους ισχυρισμούς του Βρετανικού Μουσείου.

Ο διάσημος αρχαιολόγος υποστηρίζει ότι είναι «αδύνατον να υπολογίσουμε ή να ισχυριστούμε» πόσα από τα αγάλματα αφαιρέθηκαν από τον ναό και πόσα βρέθηκαν να κείτονται ανάμεσα στα αρχαία ερείπια.

Παρ’ όλα αυτά, ο Σνόντγκρας παραδέχεται ότι είναι φανερό ότι οι μετόπες της νότιας πλευράς του Παρθενώνα «αφαιρέθηκαν με βίαιο τρόπο». Όπως αναφέρει, ο Λουζιέρι αναγκάστηκε να «ακρωτηριάσει» το πίσω μέρος από τη ζωφόρο που απεικονίζει την πομπή του φεστιβάλ των Παναθηναίων, για να διευκολύνει τη μεταφορά της.

Σημειώνει ακόμη ότι η πλειονότητα των γλυπτών που έχει στην κατοχή του το Βρετανικό Μουσείο είναι σε τέτοια κατάσταση που δεν είναι δυνατόν να είχαν πέσει από 40 μέτρα ύψος, αλλά είχαν σίγουρα αφαιρεθεί με προσοχή και στη συνέχεια είχαν κοπεί. Συνεπώς, κατά τον ίδιο είναι «λανθασμένος» ο ισχυρισμός ότι ο Έλγιν πήρε πράγματα που βρήκε ήδη να έχουν πέσει στο έδαφος.

 

ΑθήναΒρετανικό ΜουσείοΓλυπτά Παρθενώναεπιστροφή