Νερό στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο - Εικόνες εγκατάλειψης

Επτά γκαλερί ελληνικής τέχνης, συμπεριλαμβανομένης της αίθουσας με την έκθεση των γλυπτών του Παρθενώνα στο μουσείο, ήταν προγραμματισμένο να ανοίξουν ξανά για το κοινό στα τέλη Ιουλίου, μετά από επτάμηνο κλείσιμο λόγω κορωνοϊού, αλλά το νερό που εισρέει στις ελληνικές γκαλερί του Βρετανικού Μουσείου, από μια οροφή που παρουσιάζει διαρροή, καθυστέρησε την επαναλειτουργία τους.

Το θέμα αποκάλυψαν πηγές του μουσείου στη βρετανική  theartnewspaper, που επαναφέρει το θέμα στην επικαιρότητα.

Νερά στην αίθουσα του Βρετανικού μουσείου με τα γλυπτά του Παρθενώνα

Ωστόσο, αυτό ανατράπηκε αφού οι έντονες βροχοπτώσεις στις 25 Ιουλίου προκάλεσαν πλημμύρες στο κέντρο του Λονδίνου, αλλά και σε διαρροή νερού από την οροφή σε μία από τις ελληνικές γκαλερί του μουσείου. Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επιβεβαίωσε ότι «υπήρχε κάποια είσοδος νερού σε μία από τις [ελληνικές] γκαλερί» τον Ιούλιο, αλλά είπε ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τη συγκεκριμένη γκαλερί, ούτε το πότε θα ανοίξει πάλι για το κοινό.

Η κακή κατάσταση των δωματίων που φιλοξενούν τους ελληνικούς και ασσυριακούς θησαυρούς του μουσείου έχει σημειωθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Το 2018, η ελληνική τηλεόραση μετέδωσε εικόνες από το νερό που στάζει στη γκαλερί που φιλοξενεί τη ζωφόρο, γλυπτά ανάγλυφα και μετόπες που αφαιρέθηκαν από τον Παρθενώνα από τον Λόρδο Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα.

Λεκέδες από νερό στην οροφή της αίθουσας με τις ελληνικές αρχαιότητες

Σε απάντηση, το μουσείο είχε πει ότι «κανένα από τα γλυπτά δεν έχει υποστεί ζημιά και το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί». Αλλά για την Ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, οι εικόνες αποδείκνυαν ότι το Βρετανικό Μουσείο δεν φροντίζει τα γλυπτά του Παρθενώνα. «Η εγκατάλειψη που διακρίνεται στις εικόνες, ενισχύει το νόμιμο αίτημα της Ελλάδας για μόνιμη επιστροφή των γλυπτών στην Αθήνα και επανένωση τους με τον Παρθενώνα», είχε τονίσει τότε η Λίνα Μενδώνη.

Τον Ιανουάριο του 2020, η εφημερίδα The Art Newspaper εντόπισε διαρροή σε μία από τις γκαλερί των Ασσυρίων κοντά στην έκθεση Γλυπτών του Παρθενώνα.

Τον Ιανουάριο του 2020, η εφημερίδα The Art Newspaper εντόπισε διαρροή σε μία από τις γκαλερί των Ασσυρίων κοντά στην έκθεση Γλυπτών του Παρθενώνα. Φωτογράφισε επίσης την άθλια κατάσταση της λεκιασμένης οροφής στη γκαλερί γλυπτών του Παρθενώνα.

Κλειστές οι ελληνικές γκαλερί στο Βρετανικό μουσείο

Οι ελληνικές γκαλερί άνοιξαν για τελευταία φορά για το κοινό τον Δεκέμβριο του 2020. Στις 16 Δεκεμβρίου 2020, το μουσείο έκλεισε λόγω lockdown. Άνοιξε ξανά πέντε μήνες αργότερα, στις 17 Μαΐου 2021, αλλά οι συνήθεις εργασίες συντήρησης στις ελληνικές γκαλερί συνεχίστηκαν, με συνέπεια να παραμείνουν κλειστές.

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επιβεβαίωσε στην The Art Newspaper ότι «υπήρχε κάποια είσοδος νερού σε μία από τις γκαλερί» τον Ιούλιο, προσθέτοντας ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τη συγκεκριμένη γκαλερί. Επιπλέον, δεν μπορούσε να ξεκαθαρίσει πότε θα ανοίξουν ξανά οι εκθέσεις για το κοινό.

Λίνα Μενδώνη: Τα Γλυπτά πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη

Απάντηση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη στο δημοσίευμα για την κατάσταση της αίθουσας των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο.

Σε χθεσινή ερώτηση που υπέβαλε το Art Newspaper Greece για δημοσίευμα της βρετανικής έκδοσής του σχετικά με την κατάσταση της αίθουσας των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο Βρετανικό Μουσείο, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη απάντησε τα εξής:

«Δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιεύονται φωτογραφίες, οι οποίες αποκαλύπτουν ότι οι συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, όχι μόνο δεν είναι οι ενδεδειγμένες, αλλά είναι από προσβλητικές έως επικίνδυνες. Τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν είχαν δημοσιευθεί αντίστοιχες φωτογραφίες, είχαμε τονίσει ότι οι εικόνες αυτές ενισχύουν απόλυτα το δίκαιο, διαρκές και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, του κορυφαίου μνημείου του Δυτικού Πολιτισμού, πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη, να πάψουν να είναι αποκομμένα από το μνημείο, στο οποίο ανήκουν και από το οποίο αποσπάστηκαν βίαια, και να εκτεθούν ξανά στο αττικό φως».

 

 

Βρετανικό ΜουσείοΓλυπτά Παρθενώναδιαρροήκλειστές αίθουσεςνερό