Πέταξε το 3ο έργο στη τουαλέτα! Αποκαλύψεις σοκ, για τη ληστεία του αιώνα

Το προφίλ του 49χρονου ληστή, που τον Ιανουάριο του 2012 εισέβαλλε στην Εθνική Πινακοθήκη και έκλεψε δύο πίνακες, του Πικάσο και του Μοντριάν καθώς και ένα σχέδιο του Ιταλού Guglielmo Caccia, το οποίο δυστυχώς καταστράφηκε την ίδια νύχτα και πετάχτηκε από τον αδίστακτο ληστή στην τουαλέτα, σκιαγράφησαν οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ κατά τη συνέντευξη τύπου που έδωσαν, για την ανεύρεση των 2 έργων. Ο 49χρονος δηλώνει φιλότεχνος, ωστόσο διέπραξε ανίερο έγκλημα, έναν ολέθριο βανδαλισμό κατά της Τέχνης.

Πολλοί πάντως εκτιμούν, πως ίσως δεν έχει τελειώσει η υπόθεση όσον αφορά στο σχέδιο που ο κλέφτης ισχυρίζεται ότι κατέστρεψε.

Ο λόγος για σχέδιο του Guglielmo Caccia (Moncalvo) του 17ου αιώνα, για το οποίο,  όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Κατερίνας Ανέστη στο iefimerida.gr, το 2019 υπήρξε μια κινητοποίηση, αφού σχεδόν πανομοιότυπό του σχέδιο, με ελάχιστες παρεμβάσεις εντοπίστηκε σε δημοπρασία στη Φλωρεντία. Παρά τις οχλήσεις και τα σχετικά ρεπορτάζ όμως, δεν επιδιώχθηκε τότε από την Εθνική Πινακοθήκη η διερεύνησή του.

Όπως αποκαλύφθηκε σήμερα Τρίτη 29 Ιουνίου 2021, ο 49χρονος που συνελήφθη χθες για τη ληστεία του αιώνα από το τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής για την υπόθεση της κλοπής των πινάκων ήταν και ο μόνος δράστης της κλοπής των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.

Στην έναρξη της παρουσίασης η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο μαζί με το έργο του Μοντριάν έρχεται σε μία ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα που γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από το 1821 και λίγο πριν τα επίσημα εγκαίνια της νέας ριζικά ανακαινισμένης και εκσυγχρονισμένης Εθνικής Πινακοθήκης.

Λίνα Μενδώνη: Η Εθνική Πινακοθήκη, λίγο πριν τα επίσημα εγκαίνια της νέας της σύγχρονης μορφής, επουλώνει το μέγιστο τραύμα της: Την κλοπή του 2012

«Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα χαράς και συγκίνησης» είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη νωρίτερα σήμερα, σχετικά με την ανάκτηση του πίνακα του Πάμπλο Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι» που είχε κλαπεί στις 9/1/12 μαζί με τον πίνακα του Πιετ Μοντριάν «Ανεμόμυλος Στάμμερ».

Ο πίνακας έχει μία ιδιαίτερη αξία για τον ελληνικό λαό γιατί τον αφιέρωσε ο ίδιος ο ζωγράφος, σημείωσε και επεσήμανε ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.

«Η Πινακοθήκη επουλώνει το τραύμα του 2012», συνέχισε η κ. Μενδώνη και τόνισε ότι η έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα του Πικάσο που ο ίδιος ο ζωγράφος με ιδιόχειρη αφιέρωση στο πίσω μέρος του έργου δώρισε στον ελληνικό λαό δεν είχε σταματήσει ποτέ.

Ποιος είναι ο 49χρονος οικοδόμος που έκανε τη ληστεία του αιώνα

Στη συνέντευξη τύπου στην ελληνική αστυνομία ειπώθηκε ότι ο 49χρονος ήταν και ο μοναδικός κλέφτης, τονίζοντας ότι «δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή».

«Κατά καιρούς είχαμε πληροφορίες. Ερευνήθηκαν μέχρι την τελευταία που είχαμε αποτέλεσμα. Ήταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του», αναφέρθηκε στην αρχή της συνέντευξης.

Μεταξύ άλλων στη συνέντευξη τύπου αποκαλύφθηκε ότι:

  • Κατά καιρούς είχαμε πληροφορίες. Ερευνήθηκαν μέχρι την τελευταία που είχαμε αποτέλεσμα. Ήταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του.
  • Δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή.
  • «Τραυματίστηκε» ο τρίτος πίνακας, είδε ότι καταστράφηκε και τον πέταξε στην τουαλέτα! Το τρίτο έργο που είχε κλαπεί θυμίζουμε πως ήταν φιλοτεχνημένο πάνω σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 και ήταν δημιουργία του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo). Απεικόνισε τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση.

  • Είναι ένας ο δράστης από το 2012 και μετά.
  • Εξαρχής τους έκρυψε στην οικία του και πριν δύο μήνες θορυβημένος από τα δημοσιεύματα, ότι είναι κοντά στην ανεύρεσή τους τους μετέφερε.
  • Δεν ήταν συλλέκτης. Είχε φίλους που ήταν στο χώρο της τέχνης, ενώ έκανε συχνά ταξίδια στην Αγγλία και στην Ολλανδία.
  • Πρόθεσή του ήταν να έχει ένα ωραίο έργο τέχνης!
  • Ισχυρίζεται ότι δεν ήθελε να τον πουλήσει.
  • Επί 6 μήνες πριν την κλοπή παρακολουθούσε την πινακοθήκη και είχε παρατηρήσει πότε πηγαίνουν για κάπνισμα οι φύλακες.
  • Ήξερε από οικοδομές γιατί ήταν ελαιοχρωματιστής και παρατήρησε πως υπάρχουν γυψοσανίδες στην Εθνική Πινακοθήκη.

Οι πίνακες άμεσα θα επιστρέψουν στην Πινακοθήκη και αφού γίνει ο έλεγχος και η συντήρηση θα εκτεθούν αυτή τη φορά με ασφάλεια και το συντομότερο δυνατόν.

Η ληστεία του αιώνα

Η υπόθεση έχει όλα τα στοιχεία ενός καλογραμμένου αστυνομικού μυθιστορήματος και είναι γνωστή ως «η ληστεία του αιώνα».

Η κλοπή των πινάκων έγινε μετά τις 4 π.μ. της 9ης Ιανουαρίου 2012. Την επομένη ακριβώς η Εθνική Πινακοθήκη έκλεισε για την ριζική ανακαίνισή της. Ο δράστης παραπλάνησε τον φύλακα, προκαλώντας ψεύτικους συναγερμούς, και τελικά κατάφερε να μπει στο εσωτερικό της Πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου.

Άρπαξε τους τρεις πίνακες και στη συνέχεια κάθισε στα σκαλιά που οδηγούν στο υπόγειο και με ένα μαχαίρι αφαίρεσε τα κάδρα. Οι κινήσεις του, (φορούσε σκούφο για να καλύπτει τα χαρακτηριστικά του), καταγράφηκαν από τις κάμερες ασφαλείας της Πινακοθήκης.

Σύμφωνα με μια εκδοχή πάντως, στην «επιχείρηση» είχε πάρει μέρος και δεύτερο άτομο, σε ρόλο τσιλιαδόρου. Στη διερεύνηση της πολύκροτης υπόθεσης είχε εμπλακεί η Ελληνική Αστυνομία, το Τμήμα Δίωξης Αρχαιοκαπήλων, αλλά και η ΕΥΠ.

 

 

 

49χρονος δράστηςCacciaΕθνική ΠινακοθήκηληστείαΜοντριάνΠικάσοσυνέντευξη Τύπου