Τα μυστηρια του Αρχαιολογικού Μουσείου: Κρυμμένοι θησαυροί αποκαλύπτονται στο κοινό

Ο συντηρητής του ΕΑΜ κ. Λάζαρης παρουσίασε στο κοινό, στο πλαίσιο της εξαιρετικής δράσης του μουσείου Το ανοιχτό μουσείο, μια πτυχή άγνωστη στους περισσότερους που αφορά την  Κρυφή φροντίδα: η προληπτική συντήρηση ως μέσο προστασίας, όπως περιέγραφε την ομιλία του ο ίδιος ο τίτλος. Ένα κοινό αποτελούμενο από 70 άτομα ακολούθησε τον συντηρητή μέσα στις αίθουσες των αιγυπτιακών αρχαιοτήτων.

Ο αρχαίος Αιγυπτιακός πολιτισμός είναι ο μόνος από τους μεγάλους πολιτισμούς της Μεσογείου, εκτός του ελληνικού, που ήδη από το 1890 αντιπροσωπεύεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Η εμπλουτισμένη επανέκθεση περιλαμβάνει τα αντικείμενα της προηγούμενης έκθεσης (1994-2002), καθώς και ένα σημαντικό αριθμό νέων αντικειμένων, που βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας.

Τα εκθέματα (αγάλματα, ειδώλια, στήλες, σαρκοφάγοι, περιβλήματα μουμιών, μούμιες ζώων, αγγεία, ταφικά κιβώτια, πορτρέτα Φαγιούμ, κοσμήματα κ.ά) καλύπτουν όλες τις χρονικές περιόδους του Αιγυπτιακού πολιτισμού.

Η νέα έκθεση έχει στόχο τη γνωριμία του επισκέπτη με την καθημερινή ζωή των αρχαίων Αιγυπτίων.

Τα αντικείμενα ερμηνεύονται με βάση τη χρήση τους, ενώ ιδιαίτερη θέση στην έκθεση κατέχουν οι ταφικές πρακτικές καθώς και η θρησκεία των αρχαίων Αιγυπτίων. Παράλληλα, επισημαίνεται η στενή σχέση κατά την αρχαιότητα μεταξύ του Ελληνικού και του Αιγυπτιακού πολιτισμού.

Η έκθεση είναι διαρθρωμένη χρονολογικά. Κάθε χρονολογική ενότητα υποδιαιρείται σε θεματικές ενότητες, όπως εξουσία, λατρεία –τελετουργίες, ταφικά έθιμα και δοξασίες, καθημερινή ζωή, μαγεία κ.ά.. Παράλληλα, υπάρχουν και ανεξάρτητες, διαχρονικές θεματικές ενότητες με θέμα τη μουσική, τους σκαραβαίους και τη γραφή.

Στην κατανοητή αυτή παρουσίαση, «ένας από τους κύριους σκοπούς  του μουσείου είναι να διαφυλάξει τις συλλογές του και να τις παραδώσει όσο το δυνατόν αναλλοίωτες στου επόμενους» είπε ο κ. Λάζαρης. «Όλα τα αντικείμενα όμως παλιώνουν και φθείρονται. Τι είναι ο συντηρητής; Ο κόσμος τον συνδέει με κάποιον που φορά ιατρική ποδιά και χειρουργικά γάντια, ο οποίος με υπομονή και επιμονή καθαρίζει, συγκολλεί ένα αντικείμενο ώστε να το επαναφέρει σε μια σταθερή κατάσταση. Αυτή είναι η μια πλευρά της συντήρησης. Η θεραπευτική. Η προληπτική συντήρηση είναι εξίσου απαραίτητη με στόχο την πρόληψη ή την καθυστέρηση της φθοράς. Κάτι που επιτυγχάνεται ελέγχοντας και βελτιώνοντας το μουσειακό περιβάλλον. Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή βλέπουμε ότι η προληπτική συντήρηση έχει εφαρμοστεί και παλαιότερα με ένα από τα παραδείγματα να είναι η απόκρυψη των αγαλμάτων στον πόλεμο».

Αρχιτεκτονικό γλυπτό από τον τάφο του Ουενέφερ Α’, ιερέα του Όσιρι

Μια μικρή φωτογραφική περιήγηση στο εργαστήριο συντήρησης και τις θαυμάσιες αίθουσες των αιγυπτιακών του Εθνικού Αρχαιολογικού μουσείου, άγνωστες σε πολλούς.

Στις αίθουσες
Κυβόσχημο άγαλμα του πρίγκιπα και αρχιερέα της Ηλιούπολης Χορουέντζα
Λεπτομέρεια της σαρκοφάγου
Χάλκινο σύμπλεγμα παλαιστών που συμβολίζει την πάλη του Ηρακλή με τον Ανταίο
Χρυσό περιδέρειο με λάπις λάζουλι
Στο εργαστήριο συντήρησης

Πηγή: The Toc

 

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο