Βορίδης για την αποχή του στα ομόφυλα: Ο πρωθυπουργός δεν μου ζήτησε να παραιτηθώ κι εγώ έκανα ένα βήμα πίσω

Τους τρεις λόγους για τους οποίους δεν θα υπερψηφίσει το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια αλλά και το γιατί δεν παραιτείται μετά τη διαφωνία του εξήγησε το πρωί της Παρασκευής ο υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης.

Αφού υπενθύμισε ότι την κυβέρνηση την ορίζει ο πρωθυπουργός, σημείωσε ότι «ο πρωθυπουργός δεν μου το θέτει το θέμα της παραίτησης» και «δίνει έναν δρόμο» με την αποχή σε μένα που «θέλω καταλλαγή και να μην θυσιάσουμε το σπουδαίο έργο της κυβέρνησης».

Όπως είπε «έχω και μια άλλη ηθική υποχρέωση, είμαι μέλος της κυβέρνησης διορισμένος από τον πρωθυπουργό και έχω υποχρέωση να μην τραυματίζω την κυβέρνηση. Ο πρωθυπουργός κάνει μια τοποθέτηση που αναπτύσσει την κυβέρνητικη πρωτοβουλία αλλά λέει ότι δεν θέτω κομματική πειθαρχία και θεωρω αξιοπρεπή στάση την αποχή. Αυτό είναι ένα πολυ ισχυρό μύνημα ότι ο πρωθυπουργός που θα ήταν εύκολο να πει ότι είναι ζήτημα πειθαρχίας, καταλαβαίνει ότι υάρχουν ζητήματα με αυτή τη δυσκολία και αφήνει να είναι κυρίαρχη η συνείδηση κάνοντας μια σύσταση για αποχή. Εγώ δεν μπορώ να μην την ακούσω και λόγω της σχέσης και λόγω της θέσης».

Ο υπουργός Επικρατείας είπε ότι και ο ίδιος «είναι αλήθεια» έκανε ένα βήμα πίσω επιλέγοντας τελικά την αποχή. Όπως εξήγησε για την απόφασή του «δεν είναι μόνο το νομοσχέδιο, είναι το συνολικό έργο της κυβέρνησης, ότι δεν θέλω να τραυματιστεί η κυβέρνηση» προσθέτοντας ότι «είχα κάνει δηλώσεις αποδραματοποιήσης για να μην υπάρξει κρίση».

Τα νομικά επιχειρήματα

Όσον αφορά τους λόγους της στάσης του ο Μάκης Βορίδης αντέκρουσε το επιχείρημα ότι είναι μια πρωτοβουλία που προασπίζεταιι τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς «δυστυχώς δεν το λέει το δικαστήριο ανθρωπίνων δικαιωμάτων». Επικαλέστηκε δύο αποφάσεις, του 2010 και του 2017 στις οποίες «έχει αχθεί προς κρίση η άρνηση της διοικήσεως άλλων κράτων να χορηγήσουν το δικαιώμα του γάμου σε ομόφυλα ζευγάρια. Το δικαστήριο είπε ότι είναι ζήτημα στη διακριτική ευχέρια των κρατών να το ρυθμίσουν αλλά αν δεν το ρυθμίσουν δεν υπάρχει θέμα διάκρισης από το κράτος. Άρα το βασικό επιχείρημα της ισότητας έχει απαντηθεί ότι δεν υπάρχει παραβίαση της αρχής της ισιότητας»

Ο κ. Βορίδης επικαλέστηκε, επίσης, το Σύνταγμα στο οποίο, όπως είπε, «υπάρχει μια παραθετική μορφή που λέει η οικογένεια είναι θεμέλιο του έθνους και μαζί με τη μητρότητα την προστασία των παιδιών είναι υπό την προστασί του κράτους. Από αυτό γεννιέται ένα επιχείρημα και κατά τη γνώμη μου υπάρχει ζήτημα συνταγματικότητας». Όπως είπε, πάντως, «έκανε μια απόκρουση, μια καλή τοποθέτηση ο Γεραπετρίτης υπέρ της συνταγματικότητας, επομένως υπάρχει μια συζήτηση». «Δεν μπορώ να κάνω πρόβλεψη ότι θα καταπέσει ο καταπέσει ο νόμος αλλά κατά τη γνώμη μου για να μπορέσει να περάσει ο νόμος χρειαζόμαστε ένα διαφορετικό ορισμό της οικογένειας».

Το τρίτο βασικό επιχειρήμα ήταν «το ρομαντικό: δύο άνθρωποι που αγαπιούνται γιατί να μην μπορούν να ζήσουν μαζί και τους βάζουμε προσκόμματα. Στο ανώτατο δικαστήριο των ΗΠΑ υπάρχουν πολύ ισχυρές κατευθύνσεις προς τα εκεί. Ηαπάντηση σε αυτό με βάση το δικό μας αστικό κώδικά που είναι εμπνευσμένο από τα γερμανικά πρότυπα δεν χρησιμοποιεί συναισθηματικές πράξεις. Στις διατάξεις για τον γάμο δεν θα σου πει τι συμφέρον είχες. Στο πλαίσιο του γάμου καθορίζονται υποχρέωσεις και σχέσις γονέων και τέκνων».

βορίδηςΕΛΛΑΔΑπολιτική