Της Έφης Φαλίδα
Αν η μόδα χρησιμεύει ως ανακλαστήρας της κοινωνίας τότε το νόμισμα που λέγεται «θέση της γυναίκας» μάλλον δέχεται επιθέσεις και στις δύο του όψεις. Ας πούμε ότι η μία είναι η επίσημη, καθωσπρέπει recto πλευρά του. Και την παρακολουθούμε μέσα από το πρόσφατο σώου της Chanel που παρουσιάστηκε στο Ζάλτζμπουργκ της Αυστρίας. Η πίσω όψη του νομίσματος, η verso δηλαδή πλευρά, ήταν η υπερπαραγωγή του σώου εσωρούχων Victoria’s Secrets στο Λονδίνο.
Στο Ζάλτζμπουργκ σε ένα κάστρο-ξενοδοχείο, με χρυσοποίκιλτα σαλόνια υποδοχής, βαρύτιμα χαλιά, ξυλόγλυπτα τραπεζάκια και βιεννέζικα γλυκά σερβιρισμένα σε πορσελάνινα σερβίτσια, κυρίες μίας κάποιας ηλικίας, πελάτισσες του οίκου που κατοικούν στα περίχωρα της Βιέννης , ντυμένες με τρόπο παρελθοντικής κομψότητας παρακολουθούσαν τις ακριβές δημιουργίες που θύμιζαν την ηρωίδα του παιδικού βιβλίου της Γιοχάνα Σπίρι «Χάϊντι η παιδούλα των Άλπεων». Εικόνες δηλαδή που παρά την έμφαση στην «υψηλή ανανεωτική μόδα» έδειχναν μία συντηρητική ματιά . Τα σφιχτοκουμπωμένα σακάκια και τα πνιγηρά βολάν ήταν μία αλληγορία εγκλεισμού σε κανόνες απαράβατης συμπεριφοράς. Μία τέτοια πρόταση μόδας βγαλμένη από τα βάθη της κεντροευρωπαϊκής ιστορίας προμηνύει σήψη ιδεών, λέει ο απόηχος της συλλογής Paris-Salzburg .
Το σώου της Victoria’s Secrets παρουσιάστηκε με διαφορά 24 ωρών από τη συλλογή Chanel «Métiers D’Arts 2014-15: Paris-Salzburg » και οδήγησε στο Λονδίνο έναν στόλο όμορφων νέων γυναικών που κυκλοφορούν σε λίγες πασαρέλες και πολλές διαφημιστικές καμπάνιες εσωρούχων. Γνωστά ως Άγγελοι της Βικτόρια , εμφανίζονται στο ετήσιο σώου -πολυαναμενόμενο για συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες- με ελάχιστα ρούχα, πολλή χρυσόσκονη , φτερά αγγέλων και ψηλά τακούνια.
Η διαφορά ύφους από το βαρύ περιβάλλον της Chanel δεν ήταν αυτό που θα λέγαμε παρηγορητική. Οι πολύωρες προετοιμασίες και ο μηντιακός βομβαρδισμός από ξανθιές μπούκλες, αδύνατες κνήμες και ημίγυμνες καμπύλες αναπτερώνουν το φαντασιακό των αρρένων και συνθλίβουν την αυτοπεποίθηση των θηλέων .
Συμπέρασμα; Το σύγχρονο νόμισμα της γυναικείας παρουσίας που κυκλοφόρησε τα τελευταία 24ωρα στην περιοχή της ευρωζώνης είναι συνδεδεμένο με το σύστημα της παγκόσμιας αγοράς της κουλτούρας του θεάματος . Η προοπτική όμως να συμβάλλει σε μία τροχιά ανάπτυξης της γυναικείας μοίρας στο παγκόσμιο χωριό με όρους εκπαίδευσης, κοινωνικής αναγνώρισης, ισότητας , υγείας είναι μηδαμινή. Οι μπλούζες με βολάν της Χάϊντι και οι χρυσοί στηθόδεσμοι δεν είναι παράγοντες ενίσχυσής του.
Πηγή: http://www.tanea.gr/