Αναστέλλονται όλες οι λατρευτικές συνάξεις εκτός των κυριακάτικων Θείων Λειτουργιών, οι οποίες θα τελούνται κανονικά μεταξύ 7 και 8 το πρωί, σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία συνήλθε εκτάκτως το απόγευμα, προκειμένου να λάβει αποφάσεις για τη στάση της απέναντι στο θέμα του κορωνοϊού.
Η πολύωρη συνεδρίαση, κατέληξε σε αποφάσεις βάσει του προτύπου της Εκκλησίας της Κρήτης, που αποφάσισε νωρίτερα, πως τα Μυστήρια θα τελούνται μόνο σε στενό οικογενειακό κύκλο εφόσον αυτά δεν μπορούν να ακυρωθούν.
Έτσι όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, η Σύνοδος ενημερώνει τους πιστούς, ότι οι κηδείες θα τελούνται μόνο με τους στενούς συγγενείς, καθώς και τα μνημόσυνα, μόνο επί του τάφου.
Η Ιερά Σύνοδος προτρέπει μάλιστα τους ηλικιωμένους και τα άτομα που έχουν προβλήματα υγείας και ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, εναντι της Πανδημίας, με την οποία όλοι είμαστε αντιμέτωποι, να μείνουν στο σπίτι τους.
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Να ακολουθήσουμε το μοντέλο της Κρήτης»
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, έδειξε σαφώς να κατανοεί την αναγκαιότητα λήψης άμεσων μέτρων τόσο για την προστασία του πληθυσμού όσο και για την προστασία της ίδιας της Εκκλησίας.
Ο ίδιος πρότεινε να ακολουθηθεί το μοντέλο της Εκκλησίας Κρήτης με ανοικτούς ναούς για επίσκεψη και τέλεση των απαραίτητων ακολουθιών χωρίς ή με λίγο κόσμο προσθέτοντας ωστόσο την δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν, να Κοινωνούν κατ’ οίκον από τους εφημερίους των ενοριών τους.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος:
«Συνῆλθε ἐκτάκτως σήμερα, 16 Μαρτίου 2020 ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος (Δ.Ι.Σ.) τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τῆς 163ης Συνοδικῆς Περιόδου, ὑπό τήν προεδρία τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου προκειμένου νά ἐπανεκτιμήσει τίς ἀποφάσεις Της ἐξαιτίας τῆς ἐκθετικῆς αὐξήσεως τῶν κρουσμάτων τοῦ κορωνοΐοῦ. Στήν Συνεδρία παρέστησαν καί οἱ Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες τῶν 11 Ἱερῶν Μητροπόλεων τῆς Ἀττικῆς.
Ἡ Δ.Ι.Σ. καί οἱ Σεβασμιώτατοι ἐνημερώθηκαν γιά τούς κινδύνους διασπορᾶς τοῦ κορωνοϊοῦ ἀπό τόν κ. Σωτήριο Τσιόδρα, Καθηγητή Λοιμωξιολογίας καί ἐκπρόσωπο τοῦ Ὑπουργείου Ὑγείας, ὁ ὁποῖος προσκλήθηκε ὑπό τοῦ Μακαριωτάτου Προέδρου πρός τόν σκοπό αὐτό.
Μετά τήν ἐνημέρωση ἀκολούθησε ἐκτενής διαλογική συζήτηση. Κατὀπιν τῆς συζητήσεως ἡ Δ.Ι.Σ. ἀπεφάσισε:
1. Οἱ Ἱεροί Ναοί νά παραμείνουν ἀνοικτοί γιά κατ’ ἰδίαν προσευχή τῶν πιστῶν.
2. Παρακαλεῖ τούς πάντες καί ἰδιαιτέρως τούς ἡλικιωμένους ἀνθρώπους καί ὅσους ἀνήκουν σέ εὐπαθεῖς ὁμάδες πληθυσμοῦ νά παραμένουν στίς οἰκίες τους, προκειμένου νά ἀποφευχθεῖ ὁ συγχρωτισμός τους μέ ἄλλους συνανθρώπους τους. Ὁ καθένας πρέπει νά αἰσθάνεται σάν νά εἶναι φορέας τοῦ συγκεκριμένου ἰοῦ, τόν ὁποῖο ὀφείλει νά μήν μεταδώσει στόν διπλανό του, καί ὡς ἐκ τούτου πρέπει νά προφυλάξει τούς συνανθρώπους του καί τόν ἑαυτό του.
Μέ αἴσθημα ποιμαντικῆς εὐθύνης λοιπόν ὑποδεικνύει τήν λιτή τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας ἀπό τήν ἐρχόμενη Κυριακή (22.3.2020) μέχρι τοῦ Σαββάτου τοῦ Λαζάρου (11.4.2020), ἀπό 7:00 μέ 8:00 π.μ. ὡς καί κατά τήν ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ.
3. Ἀναβάλλονται προσωρινῶς ὅλες οἱ καθημερινές Ἱερές Ἀκολουθίες καί ὅλα τά προγραμματισμένα Μυστήρια Βαπτίσεως καί Γάμου, ἐν περιπτώσει δέ ἀνάγκης ἡ τέλεση τῶν ἀνωτέρω Μυστηρίων θά πραγματοποιεῖται μέ τήν παρουσία ἀποκλειστικῶς καί μόνο τῶν γονέων, τοῦ ἀναδόχου καί τοῦ παρανύμφου.
4. Οἱ κηδεῖες θά πραγματοποιοῦνται ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ μέ τήν παρουσία μόνον τοῦ στενοῦ οἰκογενειακοῦ περιβάλλοντος τοῦ κεκοιμημένου. Καθ’ ὅμοιο τρόπο θά τελοῦνται καί τά μνημόσυνα μόνον ἐπί τοῦ τάφου τῶν κεκοιμημένων.
5. Στίς Ἱερές Μονές θά τελοῦνται οἱ προβλεπόμενες Ἱερές Ἀκολουθίες ὑπό τῶν Μοναστικῶν Άδελφότητων ἄνευ τῆς συμμετοχῆς προσκυνητῶν.
6. Υἱοθετεῖ ὅλα τά μέτρα, πού λαμβάνει ἄμεσα ἡ Ἑλληνική Πολιτεία γιά τήν ἀντιμετώπιση διασπορᾶς τοῦ ἰοῦ καί τό ἴδιο θά πράξει σέ ὅ,τιδήποτε ἄλλο ὑποδειχθεῖ σέ σχέση πρός τήν πορεία ἐξέλιξης τοῦ ἰοῦ κατά τό ἀμέσως ἑπόμενο χρονικό διάστημα.
7. Συνιστᾶ ἠρεμία, αὐτοσυγκράτηση, ἐμπιστοσύνη στίς Ὑγειονομικές Ἀρχές καί στήν Κυβέρνηση καί προτρέπει στήν ἀποφυγή δημιουργίας αἰσθήματος πανικοῦ καί ἀνασφάλειας. Τονίζει δέ καί πάλι ὅτι ὑποχρέωση ὅλων εἶναι ἡ συμμόρφωση στούς κανόνες ὑγιεινῆς καί στίς ἐντολές τῶν ἁρμοδίων ὑπηρεσιῶν Δημοσίας Ὑγείας σύμφωνα καί μέ τίς προηγούμενες Ἐγκυκλίους τῆς Ἱερᾶς Συνόδου.
8. Ἐκτιμᾶ τήν διακριτικότητα μέ τήν ὁποία ἡ Πολιτεία ἐκφράζει τόν σεβασμό της πρός τό θρησκευτικό αἴσθημα τῶν πιστῶν της Ἐκκλησίας μας. Δηλώνει ἐπίσης ὅτι ἐάν ἡ ἐξέλιξη στό ἑπόμενο χρονικό διάστημα ὁδηγήσει τίς ἁρμόδιες ἀρχές στήν ἀπόφαση γιά τήν λήψη ἐπί πλέον ἐκτάκτων μέτρων θά ἐπανέλθει προκειμένου νά ἐξετασθεῖ καί πάλι τό θέμα.
Οἱ ἀποφάσεις αὐτές τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς κενωτικῆς καί ἀγαπητικῆς διαθέσεως τῆς Ἐκκλησίας μας καί τῆς βουλήσεώς Της νά ἀγκαλιάσει τό σύνολο τῶν ἀνθρώπων πού κατοικοῦν στήν Πατρίδα μας.
Προτρέπει τούς χριστιανούς μας κάθε βράδυ ἀπό τίς 10:00 μέχρι τίς 10:15 νά προσεύχονται μαζί μας στά σπίτια τους ὑπέρ τῆς καταπαύσεως τοῦ πειρασμοῦ καί τῆς νόσου καί ὑπέρ τῆς ἐνισχύσεως τοῦ θυσιαστικοῦ ἔργου τῶν ἰατρῶν, τοῦ νοσηλευτικοῦ προσωπικοῦ καί τῶν ἐπιστημόνων – ἐρευνητῶν τούς ὁποίους καί εὐγνωμόνως εὐχαριστεῖ καί εὐλογεῖ.
Ἤδη στά Μοναστήριά μας ἔχει σημάνει συναγερμός ἀδιάλειπτης προσευχῆς.
Εὐχή ὅλων μας εἶναι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός νά παράσχει ἀνάπαυση στούς ἤδη κεκοιμημένους ἀδελφούς μας ἀπό τόν θανατηφόρο αὐτό ἰό καί τήν ἐξ ὕψους παρηγορία στούς πενθοῦντες συγγενεῖς τους, δεόμεθα δέ γιά τήν θεραπεία καί ταχεία ἀνάρρωση τῶν νοσούντων καί πλήρη ἐξάλειψη τῆς φοβερᾶς αὐτῆς δοκιμασίας.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος».
Σε υψηλούς τόνους, η πολύωρη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου
Στο πρώτο μέρος της κοινής συνεδρίασης της ΔΙΣ με τους μητροπολίτες της Αττικής, σύμφωνα με το orthodoxia.info.gr μετά την ενημέρωση που έγινε από τον Λοιμοξιωλόγο κ. Σωτήρη Τσιόδρα, η συζήτηση μεταξύ των αρχιερέων ήταν έντονη.
Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, οι κυρίαρχες τάσεις που δημιουργήθηκαν μεταξύ των ιεραρχών ήταν δύο: Κύριοι εκφραστές της μιας πλευράς ήταν οι μητροπολίτες Μεσσηνίας, Πειραιώς, Καισαριανής και Νέας Σμύρνης κι από την άλλη οι μητροπολίτες Νέας Ιωνίας, Νέας Κρήνης και Παροναξίας.
Οι μεν υποστήριζαν πως αν είναι να ληφθεί μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να ληφθεί από την Κυβέρνηση και όχι από την Εκκλησία χρησιμοποιώντας μάλιστα το επιχείρημα πως εάν η Εκκλησία της Ελλάδος αποφασίσει να κλείσει μόνη της τους ναούς της , οι αντίστοιχοι ναοί των Παλαιοημερολογιτών θα μείνουν ανοικτοί όπως επίσης και οι προτεσταντικές συνάξεις.
Οι δε, αντέτειναν πως εάν η Εκκλησία δώσει από μόνη της στην Πολιτεία την δυνατότητα να κλείνει ναούς κατά το δοκούν, τότε δημιουργείται ένα προηγούμενο το οποίο ουδείς γνωρίζει πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον.
Στην ουσία οι περισσότεροι συμφώνησαν στην αναγκαιότητα λήψης μέτρων αλλά η κύρια διαφωνία ήταν στον τρόπο.
Αυτό δε στο οποίο συμφώνησαν οι περισσότεροι ήταν πως πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ώστε οι ναοί να λειτουργούν τις Κυριακές και στην εορτή του Ευαγγελισμού.